انواع تصفیه در شرکت تضامنی

انواع تصفیه در شرکت تضامنی

شرکت تضامنی یکی از شرکت‌های تجاری است که ممکن است به‌دلایل مختلفی منحل شود. برای انحلال این شرکت نیاز به ارائه مدارک و تصفیه است. در اینجا انواع تصفیه در شرکت تضامنی را برای شما بیان می‌کنیم. در صورتی که برای تصفیه شرکت خود با سؤال یا مشکلی مواجه شدید بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی برجسته مشورت کنید تا کارها با کمترین مشکل و کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. در دوره‌های آموزش ثبت شرکت در قزوین از طرف آکادمی کلهر نکات کلیدی و مهمی درباره تصفیه شرکت تضامنی و سایر شرکت‌ها به مراجعین ارائه داده می‌شود که در پایان این مقاله بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

منحل کردن شرکت تضامنی

به‌دلایلی همچون ورشکستگی، فوت یا محجوریت یکی از شرکاء، فسخ یکی از شرکاء، درخواست یکی از شرکاء به انحلال شرکت، ورشکستگی یکی از شرکا، صدور حکم قطعی دادگاه، رضایت تمام شرکاء شرکت تضامنی منحل می‌شود. شرکاء در این شرکت وظیفه دارند که مدارک تعیین شده را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. پس از ثبت انحلال در طول مدت یک ماه اول از تاریخ اعلام ثبت انحلال خبر را در یکی از روزنامه‌های رسمی و کثیر الانتشار کشور منتشر کنند و هزینه آن را پرداخت نمایند.

انواع تصفیه  در شرکت تضامنی

فروش یا واگذاری شرکت به‌شکل دایر

در این شیوه شرکاء شرکت را در حالت فعال و دایر به فروش می‌رسانند یا واگذار می‌کنند. منافع حاصله را به تناسب سرمایه میان خود تقسیم می‌کنند.

روش تصفیه تدریجی شرکت تضامنی

در این شیوه تسویه حساب شرکت به‌صورت تدریجی و در طول مدت زمانی نسبتاً طولانی انجام می‌گیرد. در این روش که دارایی‌های شرکت به‌صورت تدریجی به فروش می‌رسد. حساب دارایی مربوط به بستانکار و حساب وجوه نقد، معادل قیمت فروش بدهکار می‌شود. به ازای هرگونه سود یا زیان ناشی از فروش دارایی حساب جاری شرکاء نسبت به تقسیم سود و زیان بر حسب مورد بدهکار یا بستانکار می‌شوند. در شیوه تصفیه تدریجی اگر به‌خاطر امر تصفیه هزینه‌ای پرداخت شود معادل مبلغ پرداختی این هزینه‌ها از حساب جاری شرکاء نسبت به تقسیم سود و زیان بدهکار و حساب وجوه نقد بستانکار می‌شود. در این شیوه همه سود و زیان‌های به‌دست آمده به حساب جاری شرکاء منتقل شده و در نهایت مانده وجوه نقد بنابر سرمایه میان شرکاء تقسیم می‌شود. همه وجوه نقد شرکت پس از پرداخت بدهی‌ها بنابر سرمایه شرکاء میان آنها تقسیم می‌شود.

شیوه تصفیه آنی

 

انواع تصفیه در شرکت تضامنی

در شرکت تضامنی در این روش همه دارایی‌های شرکت به‌صورت یکجا و آنی در مدت زمانی کوتاه به‌فروش می‌رسد. از هنگام تصفیه انحلال همه دارایی‌های غیر نقدی به‌حساب تصفیه منتقل می‌شود.

نکات مهم در تصفیه شرکت تضامنی

  • در هنگام منحل شدن شرکت تضامنی تا زمانیکه دیون شرکت پرداخت نشود هیچ کدام از طلبکاران شخصی شرکاء نمی‌توانند در آن دارایی دخل و تصرفی داشته باشند. اگر دارایی شرکت برای پرداخت قرض‌ها کافی نباشد طلبکاران می‌توانند طلب خود را از همه یا فرد ضامن مطالبه کنند. حتی در زمان منحل شدن شرکت فرد یا افراد ضامن را برای طلب حق مود تعقیب قرار دهند.
  • هر فردی که به‌عنوان شریک یا ضامن وارد شرکت تضامنی می‌شود با سایر شرکاء مسئول پرداخت قروض شرکت خواهد بود. چنانچه شرکاء قراردادی بر خلاف موارد گفته شده میان خودشان تنظیم کرده باشند این قرارداد شامل شخص ثالث نمی‌شود. در صورت فوت یا عدم توانایی یکی از شرکاء حیات شرکت بستگی به رضایت سایر شرکاء و قائم مقام فرد متوفی خواهد بود. (ماده 139 و 140 قانون تجارت)

انتخاب مدیر یا مدیران برای تصفیه

انجام تصفیه شرکت تضامنی بر عهده مدیر یا مدیران شرکت است. مگر شرکای ضامن افراد دیگری را از میان خود یا دیگران برای تصفیه تعیین کرده باشند. در صورتی که سایر شرکاء با اشخاص تعیین شده برای تصفیه موافق نباشند تعیین این مهم بر عهده دادگاه عمومی خواهد بود. اسامی مدیرانی که غیر از مدیران شرکت باشند مانند مدیر تصفیه باید در دایره اداره ثبت شرکت‌ها در تهران یا شهرستان به ثبت و آگهی برسد.

وظایفی که مدیر یا مدیران تصفیه بر عهده دارند

 

انواع تصفیه در شرکت تضامنی

پایان دادن به کارهای جاری شرکت و اجرا نمودن تعهدات آن برای معاملات جدید از جمله وظایف مدیران شرکت است. وصول مطالبات شرکت و تقسیم داریی‌های که در مدت تصفیه مورد نیاز نیست مدیر می‌تواند موقتاً آنها را میان شرکاء تقسیم کند. مدیر یا مدیران تصفیه وظیفه دارند سهم هر کدام از شرکاء را از نفع و ضرر تعیین کنند در صورتی که اختلافی میان شرکاء به‌وجود آمد حل آن بر عهده دادگاه مربوطه است.

مدت زمان مورد نیاز برای تصفیه با شرکت تضامنی

هر شرکتی که منحل می‌شود زیر نظر مدیر ثبت اسناد، دفاتر آن در محل مشخصی از تاریخ پایان تصفیه تا ده سال محفوظ خواهد بود(ماده 217 قانون تجارت) اشخاص ثالث تا 5 سال فرصت دارند تا علیه شرکاء یا وارث آنها که قانوناً مسئول باشند درباره معاملات شرکت طرح دعوی کنند. تاریخ شروع از زمانی حساب می‌شود که شرکت منحل شده و خروج آن در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و آگهی در روزنامه رسمی چاپ شده باشد. شرکای شرکت تضامنی به‎‌مدت 5 سال از تاریخ ثبت انحلال هر کدام به‌صورت تکی یا باهم در برابر تعهدات شرکت در مقابل اشخاص ثالث مسئول هستند.

نکاتی در ارتباط با تغییر شرکت تضامنی در زمان انحلال   

شرکت‌های تضامنی باید بعد از انحلال تصفیه شوند. در قوانین بعضی از کشورها شرکت تضامنی می‌تواند در خلال تصفیه نوع خود را تغییر دهد یا با شرکت‌های دیگر ادغام شوند بنابر این تصفیه‌ای صورت نمی‌گیرد. با توجه به قوانین تجارت کشور ایران تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی عام یا سهامی خاص فقط در زمان حیات شرکت امکان پذیر است (135 قانون تجارت)، این تبدیل در زمان انحلال شرکت امکان پذیر نیست. اما بنابر ماده قانون نام برده شده شرکاء می‌توانند پس از پرداخت طلب طلبکاران و حتی در زمان انحلال شرکت و در طول مدت زمان تصفیه، شرکت تضامنی را به شرکت سهامی خاص یا سهامی عام تبدیل کنند.

آکادمی کلهر مرکز مشاوره تخصصی آموزش ثبت شرکت در قزوین

آکادمی کلهر با مدیریت خانم دکتر کلهر و با داشتن کادری از مشاوران حقوقی برجسته توانسته‌اند در زمینه مشکلات مربوط انواع شرکت‌ها و پیگیری پرونده‌های آنها به نتایج بسیار خوبی برای مراجعه کنندگان خود برسند. از جمله فعالیت‌های حقوقی که این مجموعه برای مراجعین در زمینه مسائل شرکت‌های منحل شده  انجام می‌دهند شامل:

  • پیگیری انحلال شرکت
  • محاسبه هزینه انحلال شرکت
  • محاسبه مالیات انحلال شرکت
  • مشاوره انحلال شرکت
  • تصفیه شرکت ورشکسته
  • انحلال شرکت سهامی، تضامنی و…

دوره‌های آموزشی که از طرف این آکادمی برای متقاضیان آموزش ثبت شرکت در قزوین برگزار می‌شود شامل آموزش ثبت شرکت تجاری در قزوین، آموزش ثبت تغییرات شرکت در قزوین و به‌طور کلی آموزش تخصصی ثبت شرکت در قزوین است. در این آموزش‌ها همه مراحل و ریزه کاری‌هایی که برای ثبت و انحلال شرکت مورد نیاز است به افراد آموزش داده می‌شود طوری‌که از ریزه‌کاری‌های حقوقی اینکار آگاهی پیدا کنند. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین و تلفنی نیز این خدمات و آموزش‌های مفید را از کارشناسان خبره ما دریافت کنید. ما آماده هستیم تا اگر در هر مرحله از ثبت یا فعالیت شرکت با مشکل مواجهه شدید با مشاوره و آموزش‌های صحیح و به روز آن را رفع کنیم تا بتوانید به پیشرفت مورد نظرتان با صرف کمترین هزینه و زمان ممکن دست پیدا کنید.



بیشتر بخوانید:

آموزش انحلال و تصفیه شرکت سهامی

آموزش ثبت شرکت هلدینگ

مشاور رایگان ثبت شرکت

سیر تا پیاز آموزش ثبت شرکت

گارگاه آموزش ثبت انواع شرکت در قزوین

آموزش ثبت شرکت با نکات طلایی و مهم

آموزش ثبت شرکت در عراق

آموزش ثبت شرکت در ترکیه 

آموزش ثبت شرکت در دبی

آموزش ثبت شرکت در فرانسه

آموزش ثبت شرکت در هند

آموزش ثبت شرکت در کشور روسیه

آموزش لغو پروانه کسب در ثبت شرکت

آموزش ثبت تغییرات در شرکتهای تازه تاسیس

آموزش ثبت شرکت سرمایه گذاری

الزامات اساسی در ثبت شرکت سهامی عام 



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *