آموزش ثبت شرکت هلدینگ

آموزش ثبت شرکت هلدینگ

یکی از شرکت‌های که در چند سال اخیر، ثبت آن مورد توجه و استقبال قرار گرفته، شرکت هلدینگ است. لازم است که افراد علاقه‌مند، آموزش ثبت شرکت هلدینگ را به‌خوبی یاد بگیرند، تا بتوانند در وقت و هزینه خود برای ثبت این شرکت صرفه جویی کنند.

مؤسسه آکادمی کلهر؛ با مدیریت خانم دکتر کلهر و کادر مجرب حقوقی خود، اقدام به برگزاری انواع کارگاه آموزشی ثبت شرکت، برای افراد علاقه‌مند نموده است. مؤسسه کلهر این امکان را فراهم کرده، که اگر افراد نتوانند به‌صورت حضوری در این کارگاه‌ها شرکت کنند، بتوانند از طریق آنلاین و تلفنی آموزش ثبت شرکتهای تجاری را فرا بگیرند. شما می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌های ثبت شده در وب سایت، با کارشناسان ما تماس گرفته و آموزش ثبت شرکت هلدینگ را به‌خوبی یاد بگیرید و پاسخ همه سؤالات خود را در این زمینه پیدا کنید، تا با موفقیت کمپانی خود را ثبت نمایید. در این بحث ما را همراهی کنید، تا در ابتدا با شرکت هلدینگ و سپس با نکات مهم در ثبت آن آشنا شوید.

شرکت هلدینگ یا شرکت مادر چیست؟

اگر بخواهیم به‌صورت کلی این نوع از شرکت را تعریف کنیم، می‌توان گفت که شرکت هلدینگ شرکتی است، که در آن هیچ گونه فعالیت، عملیات یا کسب و کار فعال دیگری انجام نمی‌شود و این کمپانی فقط مالک یک سری دارایی‌ها است. سرمایه و دارایی این نوع از شرکت، شامل سهام دیگر شرکت‌ها همچون سهام عادی، مسئولیت محدود، مشارکت محدود، املاک و مستغلات، برندها، اختراعات، علائم تجاری، حق کپی رایت، اوراق قرض‌الحسنه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پوشش دهنده ریسک و.. می‌باشد. شرکت هلدینگ، با خریداری کردن قسمت زیادی از سهام یک شرکت، دارای حق رأی و اظهار نظر می‌شود. شرکتی که مقدار زیادی از سهام خود را فروخته (تا حدود 50 درصد)، به‌عنوان شرکت دوم یا فرعی محسوب می‌شود و به‌شکل جدا و با نظارت کامل و دقیق شرکت هلدینگ فعالیت خود را انجام می‌دهد. این کمپانی که سهامدار چند شرکت است، برای همه شرکت‌های زیر مجموعه خود، یک نفر را به‌عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب می‌کند، که این عضو حق رأی و تصمیم گیری دارد.

ویژگی‌های شرکت هلدینگ یا شرکت مادر

 

آموزش ثبت شرکت هلدینگ

بنابر مشخصات کلی، شرکت هلدینگ به دو دسته تقسیم می‌شود:

شرکت کنترل کننده

این نوع از شرکت‌های هلدینگ به‌صورت سهامی هستند، که علاوه بر انجام کارهای بازرگانی، مقداری از سرمایه خود را صرف خرید سهام از کمپانی‌های دیگر می‌کنند، که به آنها شرکت‌های کنترل کننده می‌گویند.

شرکت دارنده

این نوع از شرکت‌های هلدینگ، هیچ نوع فعالیت بازرگانی ندارند و همه سرمایه آنها صرف خریدن سهام از دیگر شرکت‌های سهامی می‌شود، که به آنها شرکت دارنده می‌گویند.

مزایا و معایب مربوط به ثبت شرکت هلدینگ

  • به نوعی از شخصیت حقوقی دیگر شرکت‌های تابعه در امان است.
  • به‌دلیل داشتن، یک شخصیت حقوقی جداگانه از شرکت‌های تابع، میزان ریسک آن کمتر است.
  • بهره‌مند شدن از معافیت‌های مالیاتی
  • حذف فرآیند پرهزینه عنوان مالکیت املاک
  • در صورت عدم داشتن سود کافی در برخی عملیات‌ها می‌تواند، شرکت فرعی مربوطه را حذف یا منحل نماید.

اگر بخواهیم در چند کلمه و به‌طور خلاصه، مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت مادر یا هلدینگ را نام ببریم، می‌توانیم بگوییم که تفکیک حقوقی، کاهش ریسک و کنترل با مالکیت را نام برد.

معایب شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ نیازمند قوانین پیچیده‌ای نیست و در مقایسه با شرکت سرمایه گذاری هزینه زیادی هم لازم ندارد. راه‌‌اندازی این کمپانی تقریباً راحت است، اما اگر رسمیت آن از بین برود، دولت سریع آن را پلمپ خواهد کرد. ولی اگر این اطمینان حاصل شود، که کمپانی قصد انحصارسازی در صنعت خاصی را ندارد، و به‌خوبی می‌تواند شرایط را کنترل کنند، مشکلی به‌وجود نمی‌آید. همچنین می‌توان به افزیش نسبی مالیات و سهولت در انحلال اجباری شرکت تابع را نام برد.

انواع شرکت‌های هلدینگ (مادر)

هلدینگ زنجیره تأمین : همه مراحل تا هنگام پخش محصول به‌صورت یکپارچه با تمامی شرکت‌ها انجام می‌شود.

هلدینگ مختلط:  متشکل از شرکت‌های گوناگون با فعالیت‌های مختلف است.

هلدینگ‌هایی که از یک شرکت بزرگ و گسترده تشکیل شده‌اند: مثل ایران خودرو

هلدینگ‌های محصولی:  تمام شرکت‌ها  یک نوع کالا یا محصول را تولید می‌کنند.

مواردی که سبب انحلال شرکت هلدینگ می‌شوند

بنابر ماده 199 قانون تجارت؛ موارد مختلفی موجب لغو شرکت مادر می‌شود که شامل:

  • ورشکسته شدن شرکت
  • پایان یافتن مدت زمان تاریخ فعالیت قانونی کمپانی
  • غیر ممکن شدن موضوع فعالیت شرکت
  • رأی قطعی دادگاه در مورد انحلال آن
  • توافق و رأی عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام برای لغو شرکت

مراحل انجام ثبت شرکت هلدینگ

ثبت این نوع از شرکت هم مانند سایر کمپانی‌ها، نیازمند مراحل خاص خود است، که بررسی آن می‌پردازیم:

در ابتدا فرد یا افراد متقاضی، باید براساس فرم تقاضا، درخواست خود را به‌همراه فرم مربوط به پرسشنامه مشخصات داوطلب، برای اداره مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نمایند. سپس این سازمان، با بررسی دقیق همه مدارک ارسال شده و کامل بودن آنها، با داشتن شرایط لازم، برگه موافقت اصولی شرکت هلدینگ را صادر می‌کنند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت مادر یا هلدینگ

 

آموزش ثبت شرکت هلدینگ
  • کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مربوط به هیئت مدیره
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی، تمامی سهامداران حقوقی یا حقیقی
  • ارائه برگه اجازه نمایندگی صادر شده از شرکت مادر، برای ثبت شرکت هلدینگ
  • آگهی تأسیس شرکت هلدینگ
  • ارائه مدارک مربوط به عدم سوء پیشینه برای نماینده و همه اعضای شرکت و نیز هیئت مدیره

بررسی شرایط مربوط به صدور مجوز برای شرکت هلدینگ

در شرایطی که اداره با درخواست شما موافقت کرد، باید طی مدت زمانی محدود، مدارک خود را تحویل دهید.  با ارائه کامل مدارک، سپس مجوزی را به شما می‌دهند، که به‌وسیله آن از طریق اداره ثبت شرکت‌ها می‌توانید، شرکت مادر یا هلدینگ خود را تأسیس کنید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت هلدینگ

مانند دیگر شرکت‌ها، مقداری سرمایه اولیه برای ثبت این کمپانی مورد نیاز است. کمترین میزان سرمایه برای ثبت این نوع از شرکت، اگر سهامی خاص باشد پنجاه میلیارد ریال، و اگر شرکت هلدینگ سهامی عام باشد، مبلغ یکصد میلیارد ریال است.

دانستیم که شرکت هلدینگ، یک شرکت سهامی است، که به‌عنوان سهامدار چند کمپانی دیگر محسوب می‌شود. اگر سهام آن نسبت به‌دیگر شرکت‌ها بیشتر از50 درصد باشد، به آن شرکت مادر هم می‌گویند. این شرکت باید کنترل و مدیریت فقط نیمی از سهام دیگر کمپانی‌ها را داشته باشد نه همه آن، تا به‌عنوان یک شرکت رسمی و قانونی فعالیت کند. در این بین فقط شرکت‌های سهامی خاص می‌توانند، به شرکت هلدینگ تبدیل شوند. برای ثبت این شرکت، نیاز به داشتن گواهی رضایت و مجوز از اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان بورس اوراق بهادار است. که اینکار از طریق یکی از اعضای اصلی شرکت، یا مدیر عامل که در هیئت مدیره حضور دارند، نامه‌ای به سازمان بورس فرستاده می‌شود، و پس از تأیید آن شرکت را به سازمان ثبت معرفی می‌کنند

استفاده از راهنمایی یک مشاور حقوقی با تجربه، می‌تواند در این مسیر بسیار کمک کننده و کارگشا باشد. در واقع با یادگیری آموزش ثبت شرکت هلدینگ، می‌توانید به‌راحتی و با آگاهی کامل کارهای خود را انجام دهید و با پیچ و خم کار آشنا شوید. کارشناسان حقوقی مؤسسه آکادمی کلهر؛ با تسلط کاملی که برروی قوانین حقوقی مربوط به ثبت انواع شرکت‌ها دارند، می‎توانند به‌خوبی یاری‌گر شما در این زمینه باشند. شما می‌توانید حتی کارهای مربوط به ثبت شرکت خود را، با خیالی آسوده به این وکلا و مشاوران حقوقی با تجربه بسپارید. در واقع در بسیاری از موارد، حضور یک مشاور حقوقی، علاوه بر مراحل ثبت کمپانی، برای انجام درست و قانونی کارهای شرکت و جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکلات حقوقی، بسیار لازم و ضروری است.



مقالات مرتبط:

دوره مباحث حقوقی برای تاسیس و ثبت شرکت

کارگاه آموزش ثبت انواع شرکت در قزوین

برای شروع کسب و کار چه شرکتی را به ثبت رسانیم؟



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *