روش صحیح پشت نویسی چک

روش صحیح پشت نویسی چک

واگذاری چک به دیگران، از طریق پشت نویسی؛ یکی از مزایای این سند تجاری است. کسانی که با چک سر و کار دارند، باید روش صحیح پشت نویسی چک و آموزش چک نویسی را به‌خوبی یاد بگیرند، تا بتوانند به‌طور کامل و با اطلاعات درست، چک نویسی خود را انجام دهند.

ظهرنویسی که همان پشت نویسی چک است، معمولاً با اهداف مختلفی انجام می‌شود. در این بحث ما می‌خواهیم، آموزش پشت نویسی چک را برای شما عزیزان توضیح دهیم، در صورتی که در این زمینه هر سؤال یا ابهامی برایتان پیش آمد، پیش از اقدام به نوشتن چک، سعی کنید با مشاور حقوقی در این زمینه مشورت کرده تا مشکلی برایتان پیش نیاید. مؤسسه آکادمی کلهر؛ با داشتن کارشناسانی حقوقی مجرب، می‌توانند بهترین مشاوره‌ها را در زمینه اینکه، پشت نویسی چک را چطور بنویسیم و اصلاح قلم خوردگی چک را چطور انجام دهیم و سؤالات زیاد دیگری را در این زمینه به خوبی پاسخ دهند.

پشت نویسی چک

نوشتن بعضی از جملات و کلمات در پشت چک، دارای شرایطی است، که اگر به‌خوبی رعایت نشوند و اطلاعات کافی درباره آن نداشته باشیم، می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. ظهر نویسی چک و نوشتن هر کلمه‌ای، مسئولیت و بار حقوقی متفاوتی را برای صاحبان و دارندگان این سند دارد، که داشتن اطلاعات لازم در این مورد، بسیار راهگشا است. پشت نویسی یعنی، ذکر نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن، همراه با دو امضاء در پشت حواله است. برای نقد کردن چک باید، این اطلاعات در پشت آن نوشته شود، وگرنه حواله اعتبار زیادی نخواهد داشت.

اهداف پشت نویسی چک

 

روش صحیح پشت نویسی چک

ظهر نویسی چک به‌طور کلی با دو هدف انجام می‌شود:

  • پشت نویسی با هدف، انتقال چک
  • پشت نویسی با هدف، ضمانت صادر کننده یا پشت نویس قبلی

پشت نویسی با هدف انتقال چک

در صورتی که فرد دارنده چک، بخواهد آن را به دیگری انتقال دهد، می‌تواند از طریق ظهر نویسی، چک را به فرد دیگری انتقال بدهد، تا فرد با مراجعه به بانک چک را وصول کند. در صورتی‌که فرد دارنده نتوانست چک پشت نویسی شده را وصول کند، می‌تواند درخواست دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک نماید.

پشت نویسی چک با هدف ضمانت

با پشت نویسی چک می‌توان، هم صادر کننده آن را ضمانت کرد و هم ظهر نویسی قبلی، یعنی انتقال دهنده قبلی چک که در این حالت فرد پشت نویس را ضمانت می‌کند. به این شکل که اگر چک از طرف بانک، به حساب صادر کننده یا ظهر نویسی قبلی وصول نشد، من آن را پرداخت می‌نمایم. در نوشتن این نوع پشت نویسی، بسیار دقت و داشته باشید.

ظهر نویسی چک با اهداف دیگر

ممکن است پشت نویسی چک، با اهداف دیگری هم انجام شود. که شامل:

ظهر نویسی برای وصول

پشت نویسی چک با هدف، دادن نمایندگی یا وکالت، به وکیل یا فرد مورد اعتماد، که این فرد بتواند چک را از بانک برای صاحب اصلی آن وصول کند. در این نوع از ظهرنویسی وکیل یا نمایند نمی‌تواند، چک را به فرد دیگری انتقال دهد، مگر در صورتی که صاحب حواله به او این اجازه را داده باشد.

پشت نویسی برای وثیقه

ممکن است ظهر نویسی، به‌منظور وثیقه گذاشتن که برای رهن انجام می‌شود. در این حالت وثیقه گذاشتن سند تجاری صحیح است.

شرایط انجام پشت نویسی چک

با یادگیری و آموزش پشت نویسی چک می‌توانید، به‌طور صحیح ظهر نویسی خود را به‌منظور انتقال یا وکالت یا ضمانت و.. انجام داده، که اینکار به سریع پیش رفتن معاملات و فعالیت‌های تجاری شما، بسیار کمک خواهد کرد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین چیزی که، پشت نویسی چک را معتبر می‌کند، وجود امضاء است. نوشتن نام و نام خانوادگی فرد گیرنده چک، آنچنان مهم نیست، هر چند ذکر آن هم خوب است، ولی مهم وجود امضاء انتقال دهند است، که به ظهر نویسی اعتبار کامل می‌بخشد. پشت نویسی برای وصول چک، باید همراه با دو امضاء که بسیار مهم است و نوشتن نام و نام خانوادگی آدرس و شماره تلفن الزامی است. برای انتقال چک با ظهر نویسی، باید نام فرد انتقال دهند و نام فرد گیرنده همراه با امضاء ثبت شود. بنابراین به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم، که برای ظهر نویسی چک دو امضاء ضروری است.همچنین انتقال چک، بدون پشت نویسی آن ممنوع بوده و با پشت نویسی می‌توان، چک را در وجه حامل، شخص معین یا به حواله کرد صادر نمود.

شرایط رجوع به ظهر نویسان و بررسی مسئولیت آنها 

 

روش صحیح پشت نویسی چک

برای رجوع به پشت نویسان قبلی چک، از نظر قانونی شرایطی مشخص شده است، که به آن اشاره می‌کنیم:

در صورتی که، محل صدور چک و محل وصول و پرداخت آن یکی باشد (در یک شهر باشد)، فرد باید تا مدت 15 روز، به بانک مراجعه کند. اگر محل صدور چک و وصول آن، در دو شهر متفاوت باشد، فرد باید ظرف مدت 45 روز، به بانک  برای وصول مراجعه کند، طلب خود را درخواست نماید. در صورت سهل انگاری و تعلل فرد، در این مدت زمان تعیین شده به بانک مراجعه نکند، فرد باید طلب خود را از صادر کننده اصلی بگیرد و ظهر نویسان دیگر مسئولیتی در قبال چک ندارند. ولی اگر ظرف این مدت فرد به بانک مراجعه کرد و نتوانست حواله خود را وصول کند، با دریافت گواهی عدم پرداخت، از طرف بانک می‌تواند، ظرف یکسال علیه هر کدام از ظهر نویسان یا همه آنها  اقامه دعوا کند.

نگاهی به قانون جدید چک‌ها درباره پشت نویسی آن

طبق تبصره 1 ماده 21 قانون مکرر چک، تا تاریخ بیستم آذر 1399، ظهر نویسی فیزیکی چک‌ها مجاز و قانونی بود. اما در مورد چک‌های جدیدی که، بعد از این تاریخ صادر شده‌اند، دیگر نمی‌توان آنها پشت نویسی کرد و انتقال چک فقط از طریق سامانه صیاد بانک ملی انجام می‌شود. تمامی اطلاعات مورد نیاز برای چک دیگر از طریق سامانه ثبت می‌شود نه داخل چک، البته این قانون در مورد چک‌های جدید است و درباره چک‌های قدیمی با همان قوانین سابق برخورد خواهد شد.

پشت نویسی حواله به این معنا است، که فرد حق و حقوق چک را به دیگری انتقال دهد. البته ظهر نویسی فقط به این معنا نیست و برای اهداف دیگری نیز انجام می‌شود که به آن اشاره کردیم. ظهر نویس فردی است، که پشت نویسی چک را انجام داده و آن را امضاء کرده است. ممکن است پشت نویسی حواله، به قصد انتقال باشد یا ضمانت، در مواقعی هم ممکن است، به‌منظور وکالت در وصول انجام شود، که دارنده چک به‌عنوان نماینده صاحب حواله آن را وصول می‌کند، ولی حق انتقال ندارد مگر اینکه در ظهر نویسی از طرف صاحب چک این حق برای او ذکر شده باشد. باید بگوییم در زمان پشت نویسی، افراد از نظر قانونی در قبال چک مسئول شناخته می‌شوند و در صورت بروز مشکل باید پاسخگو باشند. مسئله چک نویسی شاید به ظاهر ساده به‌نظر بیاید، اما دارای نکات ریز حقوقی است. هنگامی که دسته چکی را تهیه می‌کنید، حتماً مطالعه‌ای درباره قوانین چک نویسی هم داشته باشید. چه بسا افرادی به‌دلیل سهل‌انگاری در این امر، مورد سوء استفاده قرار گرفته و زحمات چندین ساله خود را به باد داده‌اند و از دست‌شان رفته است. کارشناسان حقوقی ما، در مؤسسه آکادمی کلهر؛ با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه پیگیری انواع پرونده‌ها در زمینه چک، دارای تجربیات زیادی هستند و می‌توانند، در زمینه‌های همچون آموزش چک نوشتن، آموزش پشت نویسی چک و مسائلی و مشکلاتی که در این زمینه برای شما به‌وجود آمده راهنمایی کنند و به شما کمک نمایند، تا هر چه زودتر به حق و حقوق خود برسید، و خیلی گرفتار رفت و آمد در راهروهای دادگاه نشوید.



مقالات مرتبط:

قوانین جدید چک نویسی 

مزایا و معایب چک صیاد

روش نوشتن چک 

نحوه نوشتن چک بانک ملی

شرایط دریافت چک صیاد

نحوه انتقال چک و قوانین آن

شرایط دریافت چک صیادی

آموزش رفع قلم خوردگی چک



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *