نحوه نوشتن چک بانک ملی

نحوه نوشتن چک بانک ملی

نحوه نوشتن چک بانک ملی و توجه به نکات ظریف آن در زمان نگارش حواله، از موارد بسیار مهمی است که باید به‌طور کامل مورد توجه قرار بگیرد. چک برگه‌ای است تاریخ‌دار که به‌جای پرداخت پول نقد در انواع معاملات و فعالیت‌های تجاری از آن استفاده می‌شود. این سند با ارزش دارای ارزش مالی بوده و از طریق آن می‌توان پولی را که در نزد بانک است برای خود و یا فرد دیگری دریافت کرد. در صورت نداشتن موجودی در حساب بانکی برای پرداخت حواله، چک برگشت خورده و در این شرایط جزء اسناد لازم‌الاجرا محسوب می‌شود به این معنا که در صورت دریافت گواهی عدم موجودی از بانک برای چک، می‌توان با مراجعه با دایره اجراییات ثبت به مقدار طلب خود از اموال شخص صادر کننده حواله توقیف نمود. بنابر این چک سندی با اهمیت است که از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد و در زمان نگارش آن یا همان چک نویسی باید کاملاً توجه نمود تا به شیوه صحیح و بی‌نقص این‌کار انجام شود تا دارای ارزش حقوقی و مالی گردد. در زیر به بررسی نکات مهمی در مورد نوشتن چک می‌پردازیم که این مطالب می‌تواند برای تمامی افرادی‌که با چک نویسی سر و کار دارند مفید باشد.

چگونگی نحوه نوشتن چک بانک ملی

حواله اصلی بانک ملی دارای مندرجاتی است که باید به شکلی صحیح تکمیل شود. این قسمت‌های مندرج مواردی را مانند تاریخ، مبلغ به حروف و عدد، نام شخص دارنده چک و یا کسی که حواله به نفع او صادر شده است، شماره ملی و امضاء است. در صورتی‌که حواله کامل نوشته نشود، بسیار بدخط و ناخوانا باشد، فاقداعتبار و ارزش قانونی خواهد بود؛ بنابراین افرد باید نسبت به این موضوع آگاه باشند و با دقت چک نویسی را انجام دهند.

قسمت مبلغ چک: در قسمت مبلغ حواله هم تومان را بنوسید و هم به ریال، مبلغ چک به هر دوصورت نوشته شود.

قسمت در وجه: در این قسمت سعی کنید که اسم شخص را بنویسید و از نوشتن کلمه حامل جداً خودداری کنید. پس از نوشتن اسم طرف به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی قید شود که حواله بابت چه چیزی صادر شده است.

داخل قسمت مستطیل مربوط به مبلغ: مبلغ را به عدد بنویسید و در سمت چپ آن با کمترین فاصله ممکن به حرف (ر) در کلمه ریال نوشتن مبلغ به حروف را شروع کنید.

امضاء پای چک: امضای شخص صادر کننده چک در پای آن، موجب معتبرشدن حواله می‌گردد.

نوشتن تارخ چک: سعی کنید تاریخ حواله را در قسمت مربوطه، به‌صورت حروف بنویسید.

بررسی نکات مهم در زمان نوشتن چک بانک ملی

 

نحوه نوشتن چک بانک ملی
  • در ابتدا باید ذکر شود افردی‌که به‌صورت مکرر و دائمی با نوشتن چک سر و کار دارند بهتر است سعی کنند از قلمی خاص و با یک رنگ ثابت استفاده کنند.
  • از اشتباهات رایج اشخاص در زمان چک نویسی این است که در بعضی از مواقع کامل کردن قسمتی از متن چک که ممکن است قسمت درج مبلغ و امضاء باشد را به فرد دیگری می‌سپارند. در چنین شرایطی اگر هر گونه اشتباه یا دستکاری در حواله انجام شود نمی‌توان انجام آن را توسط فرد دیگری ثابت کرد.
  • اگر حواله دارای خط‌‌خوردگی نباشد باید حتما ذکر شود که چک فاقد هر گونه خط‌خوردگی می‌باشد. در صورت داشتن قلم‌خوردگی باید موارد و میزان آن را به‌صورت پشت نویسی، در پشت حواله ذکر گردد.
  • در زمان انعقاد قرارداد باید حتماً شماره چک، تاریخ و مبلغ آن‌ را در قرارداد ذکر کرد.
  • در هنگام چک نویسی از امضاهای خیلی پیچیده یا خیلی ساده استفاده نکنید، زیرا امضای خیلی ساده به راحتی جعل می‌شود و امضاهای پیچیده دارای دقت چندانی نیستند و ممکن است مشکل‌ساز شوند.
  • امضاهای که دارای نام و نام خانوادگی می‌باشند برای انجام چک نویسی مناسب‌تر هستند، زیرا کلاهبرداران به راحتی نمی‌توانند چنین امضاهایی را جعل کنند.
  • باید در زمان نوشتن تاریخ چک کاملا دقت شود، سعی کنید تاریخ را به‌صورت عمودی و افقی و به شکل حروف و عدد بنویسید و تمامی قسمت‌های دیگر را با اسلش ( /) ببندید.
  • در صورتی‌که حواله نیاز به اصلاح داشته باشد هرگز آن را در اختیار صادرکننده چک قرار ندهید، زیرا ممکن است که ادعا کند که با پرداخت وجه چک به شما آن را دریافت نموده است.
  • در صورت لزوم برای جلوگیری از جعل چک سعی کنید از کاربن استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که بعضی از خودکارها با گذشت زمان و پس از نوشتن جوهر آن‌ها خود به‌خود پاک می‌شود و یا قابلت پاک‌شدن با پاکن را دارند؛ همراه داشتن خودکار مناسب از ضروریات چک نویسی است.
  • نمونه چک پر شده را در نزد خود نگه‌دارید.
  • پس از صادر کردن چک، ته چک را با اطلاعاتی در مورد مبلغ چک و تاریخ آن کامل کنید و حتماً ذکر کنید که حواله را به چه کسی داده‌اید.
  • در زمان چک نویسی آرامش خود را حفظ کرده و عجول و شتاب‌زده نباشید.
  • شماره چک‌های خود را همیشه در جایی یادداشت کنید و در دسترس‌تان باشد تا در صورت سرقت حواله مانع از سوء استفاده‌های احتمالی آن شوید.
  • سعی کنید از چک‌هایی که صادر می‌کنید یک نسخه کپی آن نیز تهیه کنید.

کارشناسان متخصص و آگاه ما در آکادمی کلهر با داشتن سال‌ها تجربه و تسلط کافی بر روی چک و قوانین مربوط به آن و آگاهی کامل در مورد چگونگی پیگیری پرونده‌های مختلف در این زمینه، می‌توانند به بهترین شیوه شما را راهنمایی کنند.

 روش‌های نوشتن چک صیادی بانک ملی و نکات مهمی در مورد آن

 

نحوه نوشتن چک بانک ملی

چگونگی و نحوه نوشتن چک بانک ملی، سپه، صادرات، رفاه، کشاورزی، ملت با نحوه نوشتن چک‌های صیادی شبیه و یکسان است و تنها تفاوت این حواله‌ها در آرم و نشانه بانک مورد نظر بر روی چک می‌باشد. در اینجا به یادآوری چند نکته مهم در زمان نوشتن چک صیادی می‌پردازیم:

  • اولین نکته مهم در نگارش این نوع از چک این است که مبلغ چک را باید هم به عدد و هم به حروف نوشته شود.
  • دوم روی مبلغ عددی که با چسب شیشه‌ایی آن را پوشانده‌اید با ناخن خط خطی کنید تا اگر چسب برداشته شد جوهر از روی حواله برداشته شود.
  • سوم در زمان نگارش چک خودکار خود را عوض نکنید. امکان دارد فرد کلاهبردار خودکار تمام شده‌ایی برای چک نویسی به شما بدهد که جوهر آن سریع تمام شود و مجبور شوید بقیه چک را با خودکار دیگری کامل کنید؛ در این صورت فرد فریبکار ممکن است ادعا کند که از خودکار سومی هم استفاده شده است.سعی کنید فقط از خودکار مخصوص خود برای نوشتن متن چک استفاده کنید.

اهمیت چک صیادی بانک ملی

در سامانه صیاد امکان استعلام پیشینه صادر کننده حواله برای دریافت کننده آن وجود دارد که این امر بزرگ‌ترین مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی بانک ملی است و با استفاده از این سامانه امکان سوء استفاده از چک‌ها برای انجام انواع معاملات و دیگر فعالیت‌ها به حداقل می‌رسد و اشخاص می‌توانند با خیالی آسوده این سند تجاری را رد و بدل کنند.

همان‌طوری‌که گفته شد چک سند تجاری مهمی است که می‌تواند برای اشخاص بسیار با ارزش بوده و اموال زیادی از طریق آن جابه‌جا نمود. انجام صحیح چک نویسی یکی از موارد بسیار مهم در مورد حواله است که در صورت عدم رعایت درست این مورد و داشتن قلم‌خوردگی‌های در آن، چک فاقد اعتبار و ارزش قانونی خواهد بود. علاوه بر نگارش صحیح چک مواردی هم در هنگام نوشتن آن وجود دارند که این موارد هر کدام دارای اهمیت خاص خود می‌باشد و باید به آن توجه نمود. هر نوع سهل‌انگاری در این زمینه و نادیده گرفتن موارد آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به افراد وارد کرده و دارایی زیادی را از دست بدهند و تا مدت‌ها در پشت میله‌های زندان گرفتار شوند.



 بیشتر بخوانید:

نحوه انتقال چک و قوانین آن

چک رمزدار چیست؟

اعلام چک مفقودی

روش استعلام چک برگشتی

پشت نویسی چک قلم خورده



 

 

2 دیدگاه

  • سلام عالی بود موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *