آموزش رفع قلم خوردگی چک

آموزش رفع قلم خوردگی چک

قلم خوردگی چک، از جمله مواردی است، که موجب بی اعتبار شدن حواله می‌شود و تنها با پشت نویسی چک است، که اعتبار آن بر می‌گردد. بنابراین آموزش رفع قلم خوردگی چک، برای افرادی که با این برگه سر و کار دارند، بسیار لازم و ضروری است.

در این بحث ما را همراهی کنید، تا درباره قلم خوردگی و پشت نویسی چک، صحبت کرده و قانون جدید درباره چک‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که در زمینه مربوط به چک با مشکلی مواجه شدید، کارشناسان ما در مؤسسه آکادمی کلهر، با داشتن تسلط کامل برروی قوانین حقوقی چک‌ها می‌توانند، در زمینه‌های مختلفی مانند ، آموزش چک نوشتن، آموزش پشت نویسی چک، ارائه اطلاعات حقوقی در زمینه دسته چک، پشت نویسی اصولی چک قلم خورده و… شما را راهنمایی خواهند کرد. همچنین این مؤسسه کلاس‌های آموزشی در زمینه، آموزش ثبت شرکت در قزوین را برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند، که افراد متقاضی می‌توانند برای ثبت شرکت خود، از این آموزش‌ها استفاده کنند.

بررسی و تعریف چک

چک برگه‌ای است، که به موجب نوشته‌ها و امضای داخل آن، اعتبار پیدا می‌کند و فردی که چک به نام او صادر شده است، می‌تواند مبلغ داخل چک را از صاحب آن دریافت کند. در واقع چک حکم پول نقد را دارد، که می‌توان به‌وسیله آن مال و اموال زیادی را جابه‌جا نمود. چک در زمان حال صادر می‌شود و پرداخت آن موکول به آینده است. در هنگام چک نویسی، باید اصول و قوانینی رعایت شود، تا دارنده چک و صادر کننده آن، با مشکلی مواجه نشوند. در صورتی که حواله در زمان سر رسید آن فاقد موجودی باشد، به درخواست دارنده می‌توان گواهی عدم پرداخت آن صادر شود. چون چک جزء اسناد لازم الاجرا است، در زمانی که فرد به‌دلیل عدم موجودی به دادگاه مراجعه می‌کند، می‌تواند درخواست توقیف اموال فرد صادر کننده را تا میزان مبلغ چک از دادگاه نماید و تا مدت 15 روز اگر مبلغ چک از طرف صادر کننده به دارنده آن پرداخت نشود، طبق تشخیص دادگاه، مبلغی را به‌عنوان خسارت احتمالی جهت توقیف اموال باید به فرد پرداخت شود.

مواردی که سبب عدم پرداخت وجه چک از طرف بانک به افراد می‌شود:

 

آموزش رفع قلم خوردگی چک
  • عدم وجود مشخصات و امضای افراد در داخل چک
  • صدور چک مدت‌دار
  • چک دارای قلم خوردگی باشد و پشت نویسی مبنی بر صحت قلم خوردگی نداشته باشد.
  • مشتری فاقد موجودی و تعیین اعتبار باشد.
  • دارنده چک مدارک لازم و قابل قبول (اسناد و مدارک شخصی شناسایی) را برای دریافت وجه نداشته باشد.
  • چک فاقد ظهر نویسی لازم برای انتقال باشد.
  • حساب جاری فرد از طرف مقامات قانونی و ذی‌صلاح مسدود شده باشد.
  • عدم تطبیق امضاء صادر کننده چک
  • اعلام مفقودی، کلاهبرداری، سرقت یا جعل درباره چک نموده باشند.

رفع مشکل قلم خوردگی چک

در زمانی‌که چک نویسی را انجام می‌دهید، در صورتی که چک فاقد هر نوع خط خوردگی یا همان قلم خوردگی باشد، به‌طور واضح و مشخص در پشت چک یاداشت کنید، که فاقد هر نوع قلم خوردگی است. اگر  مجبور شدید در پشت چک مطلبی را بنویسید، حتما پس از امضاء آن دور مطلب را خط بکشید و برای اطمینان برروی آن چسب نواری بزنید. در صورتی که چک داری قلم خوردگی شد، حتی در حد یک عدد یا یک حرف حتما در پشت چک بنویسید، فلان مبلغ در فلان تاریخ صحیح است و نکات ایمنی آن (امضاء و چسباندن چسب نواری) را رعایت کنید. اگر چکی که دارای قلم خوردگی باشد، را به‌‎حال خود رها کنید، هم احتمال سوء استفاده از آن وجود دارد و هم چک فاقد اعتبار خواهد بود. این چیزی است که صادر کننده و دارنده چک باید درمورد آن سهل انگار نباشند چون ممکن است هرکدام از طرف دیگری مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

توجه به قانون چک و مسائل مربوط به آن چیزی است، که همواره افرادی که با آن سروکار دارند، به اهمیت و ضرورت آن پی برده‌اند. لازم است اگر مشکل یا ابهامی در این زمینه به‌وجود آمد، حتماً با افراد متخصص و کاربلد در زمینه قوانین حقوقی چک‌ها مشورت کنید. مشاوران حقوقی مؤسسه کلهر آماده هستند، تا در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش ثبت شرکت در قزوین، ثبت انواع برند، مسائل مربوط به مدیرت حقوقی شرکت‌ها و همچنین در زمینه مسائل چک و..می‌توانند به سؤالات مهمی مانند، پشت نویسی چک را چطور بنویسیم و یا اصلاح قلم خوردگی چک را چطور انجام دهیم و سؤالات بسیار دیگری به‌خوبی پاسخ داده و شما را راهنمایی کنند.

تعریف و بررسی پشت نویسی چک

پشت نویسی چک عبارت است از، نوشتن کلماتی است که ثابت کند چک به فرد دیگری انتقال داده شده است. این ظهر نویسی با دو هدف انتقال چک و یا ضمانت از صادر کننده یا پشت نویس قبلی انجام می‌شود.

مسئولیت افراد در هر کدام از انواع پشت نویسی چک

  • در صورتی که پشت نویسی چک، با هدف انتقال آن باشد، دارنده چک می‌تواند، به پشت نویس قبلی مراجعه کرده و مبلغ را از او درخواست کند. تا مدت 15 روز دارنده می‌تواند، طلب خود را از هر کدام از پشت نویسان درخواست نماید. پس از این مدت ظهر نویسان قبلی در برابر دارنده چک، دیگر مسئولیتی ندارند و دارنده چک فقط می‌تواند طلب خود را از صادر کننده مطالبه کند.
  • اگر پشت نویسی چک با هدف ضمانت انجام شود، ولی چک به‌دلیل عدم موجودی برگشت بخورد، در این حالت فرد می‌تواند به ضامن و دیگر افرادی که مسئول چک بوده‌اند برای وصول مبلغ آن مراجعه کند.

قانون جدید درباره چک‌ها

 

آموزش رفع قلم خوردگی چک

بنابر قانون جدید چک‌ها، باید از ابتدای سال جاری (1400)، تمامی اطلاعات چک‎های جدید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شود، در غیر این‌صورت چک فاقد اعتبار خواهد بود. چک‌های جدید که صادر شده‌اند، بنفش رنگ بوده و اعتبار آنها وابسته به ثبت، صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است. البته چک‌های قدیمی هنوز همانند قانون گذشته، با آنها برخورد خواهد شد، و این امر فقط درباره چک‌های جدید صدق می‌کند. افرادی که اقدام به صدور چک جدید می‌کنند، باید تاریخ، مبلغ، هویت گیرنده را علاوه بر برگه چک در داخل سامانه هم ثبت کنند و به طرق مختلف همچون همراه بانک‌ها، اپلیکیشن‌ها، اینترنت بانک و.. به راحتی به سامانه صیاد دسترسی پیدا کنند. افرادی که چک‌های جدید را دریافت می‌کنند، باید اطلاعات ثبت شده داخل چک را با اطلاعات وارد شده در سامانه تطبیق دهند، تا بتوانند آن را تأیید یا رد کنند. انتقال چک به‌وسیله ثبت کدملی فرد گیرنده جدید چک، در سامانه صیاد انجام می‌شود، و دارنده  باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد تأیید کند.

هدف قانون چک‌های جدید چیست؟

این قانون باهدف حمایت از دارندگان و دریافت کنندگان چک و با هدف به‌حداقل رساندن صدور چک‌های بی‌ محل در سال 1397 تصویب شده و در ابتدای سال جاری عمل به آن اجباری شد. همه ذی‌نفعان چک دارندگان صادر کنندگان باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • هر نوع صدور چک توسط دارنده و تأیید دریافت آن توسط گیرنده چک و انتقال آن باید در سامانه صیاد ثبت شود.
  • چک‌های جدید باید در وجه ذی‌نفع صادر شود و صدور آنها در وجه حامل مجاز نیست. صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد، برای افرادی که چک برگشتی دارند و در مورد آن رفع سوء اثر نشده است ممنوع است.
  • هر نوع پشت نویسی چک‌های طرح جدید ممنوع است و همان ثبت و انتقال در سامانه صیاد جایگزین ظهر نویسی چک می‌شود.

چک به‌عنوان یک برگه کوچک ولی ارزشمند می‌تواند، موجب جابه‌جایی مال و اموال زیادی از طرف افراد شود، که با کوچکترین سهل‌ انگاری ممکن است، برای همیشه تمام دارایی فرد از دست او برود و سال‌ها او را گرفتار رفت آمد در راهروهای دادگاه کند. مشاوران حقوق مؤسسه آکادمی کلهر؛ تجربه‌های زیادی در زمینه پیگیر انواع پرونده‌های چک برای افراد دارند، که خوشبختانه توانسته‌اند، بسیاری از آنها را به نتیجه و سرانجام، به نفع صاحب حق برسانند. این کارشناسان حقوقی می‌توانند، در عرصه‌های مختلفی مانند آموزش ثبت شرکت در قزوین ، آموزش چک نویسی، آموزش پشت نویسی چک های قلم خورده و.. بهترین مشاوره‌ها را با زبانی بسیار ساده و روان، در اختیار شما قرار دهند. تا در زمینه فعالیت‌های تجاری خود با مشکلات حقوقی کمتری مواجه شوید.



مقالات مرتبط:

قوانین جدید چک نویسی 

مزایا و معایب چک صیاد

روش نوشتن چک 

نحوه نوشتن چک بانک ملی

شرایط دریافت چک صیاد

نحوه انتقال چک و قوانین آن

شرایط دریافت چک صیادی



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *