شرایط دریافت چک صیاد

شرایط دریافت چک صیاد

شرایط دریافت چک صیاد از موارد مهمی است که دانستن آن  برای اشخاصی که در فعالیت‌های تجاری خود با چک سر و کار دارند به منظور آگاهی از آن بسیار مهم است. افرادی‌که می‌خواهند از حساب بانکی خود دسته چکی را دریافت کنند، باید به یکی از شعبه‌های بانک مورد نظر مراجعه کرده و با پر کردن فرم مخصوص و ارائه مدارک مورد نیاز برای صدور دسته چک اقدام کنند. پس از اقدام برای صدور چک صیاد و همچنین طی کردن مراحل آن، دسته چکی به‌ نام دسته چک صیاد برای دارندگان حساب ارسال می‌شود. با استفاده از این دسته چک اشخاص می‌توانند از حساب جاری خود برداشت کرده و یا مبلغ مورد نظر خود را به حساب فرد دیگری انتقال دهند. چک صیاد در چگونگی صدور، انتقال و نحوه چک نویسی با چک عادی تفاوت‌های دارد که در ادامه بحث به بررسی آن می‌پردازیم

سامانه صیاد چیست؟

صیاد سامانه یکپارچه‌ سازی حواله است که به کنترل دقیق اعتبار متقاضی دسته چک، اعتبار سنجی و بررسی وضعیت صادر کننده چک قبل از صدور آن به‌طور ویژه و کامل توجه دارد. با اصلاحی که در سامانه صدور چک انجام شد، گیرنده چک در زمان معامله و پذیرش حواله از سامانه متمرکز می‌تواند در مورد وضعیت صادر کننده استعلام نماید، که این امر امتیازی مهم برای دریافت کننده چک محسوب می‌شود. در سامانه صیاد به‌صورت 24 ساعته به‌وسیله سامانه پیامکی که شماره آن از سوی بانک مرکزی اعلام می‌گردد به درخواست استعلام دریافت کنندگان حواله پاسخ داده می‌شود.

شرایط دریافت دسته چک صیاد برای اشخاص حقیقی یا حقوقی

اشخاص حقیقی یا حقوقی برای دریافت چک صیاد باید دارای شرایطی باشند که در زیر به معرفی این شرایط می‌پردازیم.

اشخاص حقیقی چگونه می‌توانند دسته چک صیاد دریافت کنند:

  • حداقل به‌‌ مدت دوسال از افتتاح حساب جاری آن‌ها گذشته باشد.
  • در طول یک‌سال گذشته حواله صادر شده از طرف مشتری را پرداخت نموده باشد.
  • دارای ملک، محل کار و مشتری دائم باشد.
  • دارای سپرده بلند مدت به مبلغ پنجاه میلیون ریال باشد و حداقل شش ماه از زمان افتتاح حساب گذشته باشد.

اشخاص حقوقی با داشتن شرایط زیر می‌توانند چک صیاد دریافت کنند:

 

شرایط دریافت چک صیاد
  • اشخاص حقوقی باید حداقل ده سال از ابتدای فعالیت‌شان گذشته باشد.
  • از افتتاح حساب جاری حداقل دوسال گذشته باشد.
  • داشتن ملکی دائمی و دارای محل کار و مشتری دائمی باشند.
  • در طول مدت ده سال بیش از دوبار محل زندگی را تغییر نداده باشند.
  • در یک سال گذشته حواله‌های مشتریان را پرداخت کرده باشند.
  • مدت شش ماه از زمان افتتاح سپرده بلند مدت که به مبلغ پنجاه میلیون ریال است گذشته باشد.
  • دارای سپرده بلند مدت با اعتبار پانصد میلیون ریال باشد که حداقل شش ماه از حساب آن گذشته باشد و یک‌سال به زمان سررسید آن باقی‌مانده باشد.

مراحل درخواست دسته چک صیاد

اکنون که با شرایط دریافت دسته چک برای اشخاص آشنا شدیم در این مرحله به بررسی مراحل درخواست چک صیاد اشاره می‌کینم:

مرحله اول: مراجعه به بانک مورد نظر است.

مرحله دوم: از طرف بانک نسبت به شخص درخواست کننده استعلام گرفته می‌شود.

مرحله سوم: از چک‌های برگشتی که قبلا چک نویسی کرده رفع سوء اثر نمایند، اینکار زمانی انجام می‌شود که وضعیت استعلام سفید نباشد.

مرحله چهارم: افتتاح کردن حساب جاری در بانک مورد نظر است.

مرحله پنجم: معرفی نمودن فرد معرف به بانک

مرحله ششم: درخواست به بانک برای دریافت دسته چک صیادی

مرحله هفتم: دریافت دسته چک صیای

مشاوران آگاه و خبره ما در آکادمی کلهر با تسلط کامل بر روی مسائل حقوقی در زمینه چک و قوانین مربوط به آن می‌توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت چک صیاد

برای دریافت چک صیاد مدارکی مورد نیاز است که باید به بانک ارائه داد؛ این مدارک شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بر اساس بخشنامه بانک مرکزی افراد متقاضی چک صیاد باید به‌طور کامل شناسایی شوند تا حواله صیادی از هر گونه سوء استفاده‌ایی محفوظ باشد.
  • کپی کامل از تمامی صفحات شناسنامه
  • کپی همه مدارک شغلی
  • یک قطعه عکس
  • ارائه کپی مربوط به محل سکونت و یا یک برگه از قبض آب، برق، گاز
  • در صورت مستأجر بودن ارائه اجاره نامه
  • داشتن معرف

بررسی چگونگی چک صیاد

از سامانه صیاد می‌توان در مورد پیشینه دارنده چک که همان صادر کننده است برای دریافت کننده حواله استعلام گرفت. در چک صیاد بزرگ‌ترین مزیت آن استعلام کاهش آمار چک‎‌های برگشتی است. با اجرایی شدن صدور این نوع از حواله علاوه بر یک‌ شکل بودن چک‌ها در چگونگی نحوه صدور آن‌ها از رویه یکسانی پیروی می‌کنند و ارتباط متقاضی چک با شعبه بانک به ارتباط متقاضی حواله با سامانه صیاد تغییر می‌کند. در این صورت با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی آن مراحل اعتبار سنجی چک، صدور آن و مشاهده استفاده از چک کاملا خودکار و ماشینی از طریق سامانه انجام می‌شود. بنابراین امکان اینکه صدور چک صیاد از طریق بانک و عوامل انسانی انجام شود دیگر وجود ندارد. با راه‌اندازی این سیستم یکپارچه برای صدور چک اطلاعات مربوط به حواله به شکل آنلاین در دسترس متقاضیان است که می‌توانند اعتبار سنجی و شناسایی مشتری را فراهم کنند. این نوع از حواله منحصر بفرد دارای سیستم چک آنلاین بدون در نظر گرفتن بانک صادر کننده آن است.

مزایای چک صیاد

 

شرایط دریافت چک صیاد

چک صیاد به‌دلیل داشتن مزایای که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم به میزان چشم‌گیری مورد استقبال مردم قرار گرفته است، که این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • دارنده چک نیازی ندارد به‌دلیل دریافت خدمات حواله حضوری به بانک مراجعه کند.
  • می‌توان به راحتی از صادر کننده آن استعلام گرفت.
  • امکان صدور چک‌های بی‌ اعتبار و بی ارزش و کلاهبرداری‌های مربوط به حواله بسیار کاهش می‌یابد.
  • امکان مفقود و یا سرقت چک وجود ندارد.
  • امکان وجود چک‌های برگشتی و یا چک‌هایی که افراد دارای سابقه بدحسابی و مشکل در زمینه چک باشند را ندارد.
  • جلوگیری از ازدحام مراجعه کنندگان به شعب بانک به میزان زیاد
  • در زمان و هزینه مراجعه کنندگان به بانک صرفه‌ جویی می‌کند.

نحوه استفاده از سامانه صیاد

می‌توان با ارسال شناسه 16 رقمی که در چک درج شده است به سامانه پیامکی 701701 در این سامانه به منظور استعلام با امنیتی بیشتر، از چگونگی وضعیت اعتباری شخص صادر کننده چک آگاه شود.

نحوه رتبه بندی در سامانه صیاد

وضعیت سفید: دارنده حواله ، مشکل چک برگشتی ندارد و اگر هم داشته رفع شده است.

وضعیت زرد: صادر کننده حواله درای حداکثر 50 میلیون ریال تعهد برگشتی یا یک فقره چک برگشتی دارد.

وضعیت نارنجی: صادر کننده چک دارای 200 میلیون ریال تعهد برگشتی و یا دو تا چهار فقره چک برگشتی دارد.

وضعیت قهوه‌ای: دارنده چک به‌‌ میزان 500 میلیون ریال تعهد برگشتی و یا پنج تا ده فقره چک برگشتی دارد.

وضعیت قرمز: دارنده چک بالای 500 میلیون ریال تعهد برگشتی و یا ده فقره چک برگشتی دارد.

اخذ دسته چک صیاد

پس از راه‌اندازی سامانه صیاد حواله‌ها از طریق سامانه صادر می‌شدند و نقش بانک در صدور دسته چک کم رنگ‌ترشد. اگر به دنبال دریافت چک صیاد هستید، تنها مرجع پیگیری برای آن بانک‌ها هستند، در صورت موافقت بانک با درخواست شما روال عادی برای دریافت چک تقریباً بین 3 تا 7 روز طول خواهد کشید.

 ازجمله نکاتی که برای دریافت دسته چک صیاد از بانک باید مورد توجه قرار داد:

  • قبل از مراجعه به بانک سعی کنید تمامی مدارک مورد نیاز برای گرفتن دسته چک را به همراه داشته باشید.
  • از چک‌های خود استعلام بگیرد تا در صورت سفید نبودن وضعیت سریع نسبت به رفع آن اقدام کنید.

چک برگه‌ایی کوچک ولی با ارزش است که در معاملات و فعالیت‌های اقتصادی افراد می‌تواند نقشی بسیار مهم داشته باشد. افراد در زمان چک نویسی از نظر قانونی مسئولیت‌هایی را درباره حواله برعهده می‌گیرند، که باید نسبت به آن آگاه باشند. خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه صیاد در موارد زیادی می‌توان از سوء استفاده‌های ناشی از چک جلوگیری کرد.



مقالات مرتبط:

مسئولیت‌های ظهر نویسی چک

سوالات مهم ظهر نویسی چک

نحوه انتقال چک و قوانین آن



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *