آموزش تقسیم سود و زیان بین شرکا در شرکت تجاری

آموزش تقسیم سود و زیان بین شرکا در شرکت تجاری

یکی از مهم‌ترین دلایل تأسیس شرکتهای تجاری، کسب سود است؛ در این میان ممکن است، شرکت دچار خسارت و ضرر شود. آموزش تقسیم سود و زیان بین شرکا در شرکت تجاری یکی مسائل مهمی است، که صاحبان کمپانی‌های مدنی و تجاری، باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند. اشخاص حقوقی در اکثر مواقع، برای اینکه مشکلی برای آنها در زمینه تقسیم سود زیان پیش نیاید، از یک مشاور حقوقی، در این زمینه بهره می‌برند. آکادمی کلهر، یکی از مؤسسات حقوقی معتبر است، که توانسته در زمینه آموزش ثبت شرکت در قزوین، برای مراجعان خواهان ثبت شرکت و همچنین پیگیری انواع پرونده‌های حقوقی، در زمینه مسائل شرکتها بسیار موفق عمل کند.

تعریف شرکت تجاری

کمپانی‌های تجاری، پس از ثبت شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند. شرکت تجاری میان دو یا چند نفر تشکیل شده، که با انجام انواع فعالیت‌های تجاری، هر سهم یا سودی را که به‌دست می‌آورند و حتی در صورت بروز ضرور و زیان همه را، به‌صورت عادلانه میان خود تقسیم می‌کنند.

انواع شرکت‌های تجاری ایران

 

آموزش تقسیم سود و زیان بین شرکا در شرکت تجاری

در ماده 20 قانون تجارت، انواع شرکت‌های تجاری را به 7 نوع به شرح زیر تقسیم می‌کنند:

  • شرکت سهامی که خود به دو نوع، سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شود.
  • شرکت مختلط غیرسهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

تفاوت میان شرکت تجاری با مؤسسات غیر تجاری

براساس قانون، در تشکیلات تجاری و غیر تجاری، موضوعی که سبب جدایی این دو با یکدیگر است، این است که اگر تشکیل گروه، براساس جنبه‌های معنوی، علمی و هنری یا ادبی باشد، در واقع یک مؤسسه غیر تجاری را تشکیل داده‌اند و اعضای آن سودی را که از این راه به‌دست می‌آورند، به عنوان دستمزد میان اعضاء تقسیم می‌نمایند. اگر فعالیت گروه جنبه علمی و ادبی و.. نداشته باشد، یک تشکیل تجاری است، که براساس رسیدن به سود و تقسیم آن به‌وجود آمده است، که همان شرکت‌های تجاری محسوب می‌شوند.  این شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی بوده، که باید تقسیم سود و زیان آن طبق مواردی انجام شود، که در قانون تجارت بیان شده است.

تقسیم سود و زیان شرکت تجاری در اساسنامه  

چگونگی تقسیم سود و زیان میان شرکاء، بستگی به نوع توافق آنها دارد، که این توافق در اساسنامه ذکر می‌شود. در مرحله اول باید، براساس مقرارت خاص اساسنامه یا شرکت نامه توجه داشت، تا بتوان موارد پیش بینی شده شرکاء را در آن ذکر کرد. مثلاً ماده 108 قانون تجارت، ذکر این موارد فقط در اساسنامه مجاز شمرده، اما بنظر می‌رسد که شرکاء می‌توانند، در شرکت نامه هم از این تقسیم نام ببرند.

تقسیم سود در شرکت

سود به معنی دارایی است، که به دارای‌های موجود در کمپانی افزوده شده، که با در نظر داشتن مسائل حقوقی، حتی صرفه جویی هم ممکن است، سود تلقی شود. تقسیم سود معمولاً براساس سرمایه شرکاء و سهام آنها تعیین می‌شود.

تقسیم سود میان شرکای شرکت تجاری

سود در شرکت به معنی دارایی است، که به دارایی‌های موجود شرکاء در شرکت افزوده می‌گردد، حتی از لحاظ حقوقی هم صرفه جویی ممکن است، به عنوان سود تلقی شود. مثلاً در قانون کشور فرانسه، تعیین شده که اگر شرکتی جهت صرفه جویی در هزینه‌ها تأسیس شود، می‌توان عنوان شرکت تجاری داشته باشد. در واقع جلوگیری از کم شدن سرمایه، خود نوعی سود محسوب می‌گردد، سود باید میان شرکاء تقسیم شود. در گذشته کسب سود، مهم‌ترین عامل برای ایجاد تفاوت میان، مؤسسه تجاری با غیر تجاری بود.

تقسیم سود در شرکت تجاری

تقسیم سود بنابر قانون تجارت و قانون مدنی، به نسبت سرمایه انجام می‌شود. اما شرکاء در شرکتهای تجاری می‌توانند، این نسبت را به هم بزنند. تنها در صورتی می‌توان، برای شریکی حق سود بیشتر قائل شد، که عملی از طرف او انجام گرفته باشد.

سهیم شدن تمامی شرکاء در سود شرکت

 

آموزش تقسیم سود و زیان بین شرکا در شرکت تجاری

سهیم شدن تمامی شرکاء، در سود شرکت یکی از شرط‌های اساسی، در زمان تأسیس کمپانی محسوب می‌شود به این صورت که شرکاء نمی‌توانند، طبق توافق خود سود زیادی به چند نفر تعلق بگیرد و یک یا چند نفر دیگر سودی خیلی کم و یا در حد صفر داشته باشند. طبق قوانین شرکت‌های سهامی، این افزایش سهم سود شرکاء، براساس میزان سرمایه و در چهارچوب سهامی دارند، به آنها تعلق می‌گیرد. ممکن است یکی از امتیازات کسب سود ممتاز در این نوع از کمپانی‌ها، داشتن امتیاز دو یا چند رأی یا کسب سود بیشتر باشد.

تقسیم زیان در شرکت تجاری

تقسیم زیان در کمپانی‌های تجاری، براساس سرمایه شرکاء و بر عهده آنها است. نحوه تقسیم زیان در شرکت‌های تجاری، طبق توافق طرفین انجام می‌شود، طوری‌که دریافت این زیان، باید بر اساس توافق دو طرف بوده و توجیه منطقی برای آن داشته باشند. با در نظر داشتن این امر، احتمال متضرر شدن یک یا چند شریک، به صفر خواهد رسید. براساس حقوق مدنی، تقسیم زیان هم می‌تواند، طبق سرمایه نباشد، اما می‌توان سود را با در نظر داشتن سرمایه هر کدام از شرکاء تقسیم کرد.

تقسم سود و زیان در انواع شرکت‌ها، جزء ارکان اصلی کمپانی است و اصل را بر این قرار می‌دهند، که تقسیم سود و زیان  انواع مختلف کمپانی و در روابط خصوصی شرکاء، بنابر اندازه سهام اشخاص در نظر گرفته می‌شود. اما به دلیل اهمیت شراکت در کمپانی‌ها، توافق شرکاء با هم در نحوه تقسیم سود و زیان می‌تواند مؤثر باشد. اما براساس قانون، قائل شدن سهم سود بیشتر برای بعضی از شرکاء، بدون اینکه فعالیت یا عمل اضافه‌ای را برای کمپانی انجام داده باشند، از نظر قانونی این عمل باطل است. هر نوع شرایطی که خارج از قوانین تقسیم سود و زیان شرکت‌ها باشد، به هر نحوی باطل خواهد بود. بنابراین باید با در نظر داشتن قانون و محدودیت شرکاء و توافقات و شروطی که با یکدیگر دارند، تقسیم سود و زیان را مشخص می‌کنند.

آکادمی کلهر مرکز مشاوره حقوقی معتبر شرکت

آکادمی کلهر، با داشتن کادری متخصص و حرفه‌ای از مشاوران حقوقی، در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش ثبت شرکت و مسائل مربوط به آن، مشغول به فعالیت هستند. این کارشناسان حقوقی، به مراجعان خود انواع مشاوره در مواردی همچون، آموزش ارزش سهام در شرکت تجاری، آموزش تقسیم سود و زیان بین شرکاء در شرکت تجاری، وظایف مدیران در شرکت های تجاری، مشاوره ثبت شرکت آموزش تعیین سود در شرکت تجاری و.. با تسلطی که به قوانین شرکتها دارند آموزش می‌دهند. اگر در مسائل تقسیم سود و زیان شرکت، با مشکل مواجه شدید، بهترین کار مراجعه به یک مشاور حقوقی است، تا هر چه زودتر مانع از سوء استفاده و ضایع شدن حقتان شود. کارشناسان حقوقی آکادمی کلهر، به‌صورت حضوری، آنلاین و تلفنی، به شما در حل مسائل و مشکلات حقوقی شرکت کمک کرده و بهترین خدمات مشاوره را به شما ارائه خواهند داد.



مقالات مرتبط:

آموزش صحیح نوشتن قرارداد تجاری

انواع شرکتهای تجاری قسمت اول

انواع شرکتهای تجاری قسمت دوم 

انواع شرکتهای تجاری قسمت سوم

آموزش پلمپ دفاتر قانونی در شرکتهای تجاری



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *