قرارداد نویسی املاک

قرارداد نویسی املاک | آموزش قرارداد نویسی

امروزه یکی از مهارت‌های بسیار مهم و تخصصی، داشتن مهارت قرارداد نویسی است، که برای انجام عقد معاملات در حوزه املاک به‌صورت کاملا قانونی نوشته می‌شود. آموزش قرارداد نویسی و یادگیری اصول آن برای افرادی‌که با این امر سرو کار دارند، بسیار واجب و ضروری است. عدم آگاهی در این زمینه گاهی چنان مشکل‌ ساز می‌شود، که افراد خود را سرزنش می‌کنند که چرا قوانین حقوقی آن و اصول نوشتن قراداد املاک را یاد نگرفته‌اند. قلم کاتب و نوع نوشتار در قرارداد املاک، اصل و پایه محسوب می‌شود. کم و زیاد کردن کلمات توسط نویسنده یا همان کاتب، برای او مسئولیت‌آور بوده و ممکن است زمانی در دادگاه از او بپرسند، که علت نوشتن این نوع از قرارداد چه بوده است. در موقع نگارش قرارداد باید از مفاهیمی که در آن به‌کار برده می‌شود و همه جزئیات آن اطلاع  دقیقی داشته باشیم. اگر در قرارداد املاک می‌خواهید از کلماتی استفاده کنید که به‌طور دقیق معنی آن را نمی‌دانید، سعی کنید از یک مشاور حقوقی یا بنگاه‌دار با تجربه کمک بگیرید. متأسفانه بیشتر ما فکر می‌کنیم که نوشتن قرارداد کار ساده‌ای است و به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد، اما باید بگوییم که این فکر اشتباه بوده و برای انجام صحیح آن، باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته شود. در این بحث ما را همراهی کنید تا با قرارداد نویسی صحیح املاک بیشتر آشنا شویم.

 نحوه آموزش انجام قرارداد نویسی املاک

قرارداد املاک دارای بخش‌هایی است که هر کدام باید به‌طور دقیق مشخص تکمیل شوند، توجه داشته باشید که استفاده از مشاوره‌های یک فرد متخصص مانند مشاوران آکادمی کلهر در زمینه مسائل حقوقی در مورد قرارداد املاک، بسیار مؤثر خواهد بود و موجب می‌شود که بتوانید قراردادی مطمئن و محکم داشته باشید. باید تمامی قسمت‌ها و بندهای قرراداد را با دقت و بدور از عجله کامل نوشت و از بکار بردن کلماتی که معنا و مفهومی دوپهلو دارند خودداری کرد. در زیر به نحوه پرکردن بندهای قرارداد در زمان قراداد نویسی می‌پردازیم:

طرفین مربوط به قرارداد املاک

 

قرارداد نویسی املاک

بند اول قرارداد درباره مشخصات کامل و دقیق هر کدام از طرفین است، که فروشنده و خریدار این معامله محسوب می‌شوند. باید مشخصات و اطلاعات شناسنامه و کارت ملی مربوط به هر یک از خریدار و فروشنده به‌صورت دقیق ثبت شود. پس از نوشتن این اطلاعات دوباره آ‌ن‌ها را چک کنید، تا ببینید چیزی کم و زیاد نوشته نشده باشد تا مشکلی برای طرفین ایجاد نشود. زیرا خطا در نوشتن این اطلاعات بعدها ممکن است مشکلات و دردسرهایی را برای شما ایجاد کند.

موضوع قرارداد املاک

در این بند اطلاعات کامل مربوط به ملکی که معامله می‌شود و مشخصات دقیق آن ثبت می‌گردد؛ که شامل موارد زیر است:

  • نوع ملک مورد معامله و کاربرد آن مثلا این ملک اداری تجاری یا مسکونی است.
  • مقدار سهمی که از ملک خریداری شده است.
  • سال ساخت ملک و نوع اسکلت و متراژ آن
  • مشخصات پلاک ثبتی ملک
  • تعداد واحدهای ساختمان و ذکر نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی آن
  • مشخص نمودن دقیق شخصی و یا اوقافی بودن ملک
  • ثبت مشخصات دقیق و اصلی سند که شامل شماره سند، اشتراکات گاز، برق، آب و شماره تلفن است. در این قسمت از قرارداد باید آدرس دقیق ملک و صحت کد رهگیری آن را به درستی بررسی کنید. برای این منظور باید تأییدیه کدپستی ملک، که از طرف اداره پست صادر می‌شود از فروشنده تقاضا نمایید.

مبلغ قرارداد

در زمان تنظیم قرارداد مبلغی نیز رد و بدل می‌شود، که در این قسمت شرایط پرداخت و مقدار مبلغی که دو طرف، در مورد آن توافق کرده‌اند نوشته می‌شود. باید نحوه پرداخت هزینه به‌طور دقیق مشخص شود. اگر خریدار قصد داشته باشد، خرید ملک را با استفاده از چک انجام دهد، باید شماره چک در این قسمت ذکر شود.

نوشتن شروط و تعهدات قرارداد املاک

زمانی‌که قرارداد نویسی برای املاک انجام می‌گیرد، طرفین (خریدار و فروشنده) اجرای تعهداتی را بر عهده می‌گیرند. نوشتن این تعهدات در متن قرارداد موجب می‌شود، تا در زمان بروز مشکل افراد بتوانند به این شرایط استناد کنند. این شروط می‌تواند مواردی را مانند زمان تخلیه ملک، تعمیرات احتمالی، در صورت وجود اجاره در نظر گرفتن شرایط مستأجر، شرایطی برای فسخ قرارداد، زمان دریافت پول و.. در نظر گرفته می‌شود.

شرایط مربوط به تنظیم سند در قرارداد املاک

شرایط مربوط به تنظیم سند ملک، باید با تعهد دو طرف به‌طور کامل و همراه با جزئیات مشخص شده و نوشته شود. باید مکان و تاریخ انجام سند به درستی در قرارداد تعیین شود. خریدار و فروشنده هر دو باید در موعد مقرر در دفتر خانه‌ای رسمی (محضر) به همراه تمامی مدارک لازم حضور پیدا کنند. در صورتی‌که یکی از طرفین برای تنظیم سند حضور پیدا نکند، یکی از طرفین که متضرر شده و حق با اوست، می‌تواند طبق شرایط تعیین شده، حق فسخ قرارداد خود را از دیگری طلب کنند.

در قسمت مربوط به شرایط تنظیم سند نکاتی باید نوشته شود:

 

قرارداد نویسی املاک
  • تعیین تاریخ دقیق حضور در دفتر خانه (دقت داشته باشید آن روز تعطیل رسمی نباشد.)
  • محل دفتر خانه را خودتان مشخص کنید و بر عهده فرد مقابل یا کسی دیگر نگذارید.
  • آدرس محضر را به درستی مشخص کنید.

شرایط مربوط به ملک مورد معامله و زمان تحویل آن

در این قسمت از قرارداد کاملا شرایط مربوط به تحویل ملک به‌صورت زیر تعیین می‌شود:

  • تاریخ تحویل ملک و همه انشعابات آن باید به‌طور دقیق مشخص شود.
  • اگر ملک اجاره داده شده و در اختیار مستأجر باشد، باید تاریخ تخیله دقیق معین شود.

نکات مهمی که در هنگام قرارداد نویسی باید به آن توجه نمود

در زمان نوشتن قرارداد باید این کار در بنگاه‌های مشاوره املاک، که دارای مجوز رسمی هستند انجام گیرد و امضای صاحب بنگاه پای قرارداد باشد. باید به این امر مهم توجه داشت که اگر این تشریفات قانونی رعایت نشود، قرارداد فاقد اعتبار بوده و در صورت به‌وجود آمدن مشکل نمی‌توان به آن استناد کرد. در واقع مشاوره املاک واسطه‌ای بین خریدار فروشنده محسوب می‌شود. در شرایطی‌که مشکل حقوقی مثل خیانت در امانت، جعل اسناد، کاهبرداری درباره فروش مال و.. به‌وجود بیاید خریدار و فروشنده به آن مراجعه خواهند کرد. به منظور جلوگیری از چنین دعاوی و به‌وجود آمدن مشکلات و دردسرهای احتمالی، با انجام مشاوره به‌وسیله مشاور حقوقی، می‌تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.

مشاوران آگاه و خبره ما در آکادمی کلهر با داشتن تسلط کامل بر مسائل حقوقی، می‌توانند به شما در زمینه نوشتن قراردادهای املاک مشاوره مفیدی ارائه دهند. شما می‌توانید با کمک این مشاوران با تجربه، قراردادهای محکمه پسند و بدون هیچ مشکلی برای انواع معاملات ملکی خود تنظیم نمایید.

زمانیکه افراد می‌‍خواهند معامله‌ای را در زمینه املاک انجام دهند، برای قانونی نمودن کار خود باید قراردادی را تنظیم کنند و شرایط خود را در آن بیان نمایند. نگارش قرارداد املاک داری اصولی است، که باید از طرف افرادی انجام شود که در این حوزه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و می‌دانند در هر قسمت از قرارداد، چه واژه و کلماتی استفاده کنند. زیرا قرارداد نوشته شده همچون یک سند است، که اگر مشکلی در خرید و فروش ملک به‌وجود بیاید، برای حل فصل اختلاف به آن استناد می‌شود. وجود یک مشاور آگاه به مسائل حقوقی در زمینه انجام معاملات املاک و قرارداد نویسی، برای تنظیم این قراردادها می‌تواند به دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) این اطمینان را بدهد، که قرارداد آن‌ها کاملاً قانونی و استاندارد است و احتمال اینکه در آینده با مشکلات و گرفتاری در این زمینه موجه شوند بسیار کم خواهد بود.



مقالات مرتبط:

آموزش قرارداد نویسی املاک

4 اصل مهم در قرارداد نویسی املاک

قرارداد مشارکت در ساخت



 

2 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر..نیازمندآموزش قراردادنویسی و سندخوانی مشاوراملاک هستم..اگر در استان اصفهان شاهینشهر هستید لطفا راهنمایی کنید شماره تماس میزارم.ممنون(۰۹۹۰۷۹۳۶۶۵۷)

    • سلام. لطفا با این شماره تماس بگیرید
      09127874947

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *