سود سهام در قراردادهای مشارکت چقدر است؟

سود سهام در قراردادهای مشارکت چقدر است؟

یکی از چالش‌های مهم در کسب و کارها، مربوط به تقسیم سود سهام در میان افرادی است، که در آن کار مشارکت داشته‌اند، اینکه که تقسیم سود سهام در قراردادهای مشارکت چقدر است؟ جزء سوالات مهمی است، که در ارتباط با تقسیم درست سود، میان سهامداران و شریکان همواره مطرح می‌شود. در قراردادهای مشارکت معمولاً نحوه تقسیم سود و میزان آن مشخص می‌‌گردد.

در این مقاله ما برای شما، نحوه تقسیم سود سهام، در قراردادهای مشارکت را توضیح خواهیم داد. اگر قصد دارید، قرارداد مشارکتی را تنظیم کنید، توصیه می‌کنیم پیش از اقدام، با یک مشاور حقوقی به منظور درست و قانونی انجام دادن کار مشورت کنید. آکادمی کلهر، یک مرکز مشاوره حقوقی معتبر است، که سال‌هاست در زمینه انواع مسائل مربوط به قرارداد نویسی و ثبت شرکت‌ها، و پیگیری پرونده‌های مربوط به آن فعالیت دارند. برگزاری کارگاه‌های آموزش ثبت شرکت در قزوین، از طرف این مرکز و ارائه آموزش کامل ثبت شرکت، سبب شده که همواره آکادمی کلهر به عنوان یکی از بهترین مؤسسه‌های مشاوره حقوقی شناخته شود و مورد تقدیر قرار بگیرد.

تعریف قرارداد مشارکت

 

سود سهام در قراردادهای مشارکت چقدر است؟

درباره تعریف قرارداد مشارکت می‌توانیم بگوییم، به قراردادی که در آن اشخاص حقیقی و حقوقی، می‌توانند با استفاده از سرمایه‌ای که در دست دارند، در زمینه‌های خاصی با یکدیگر سرمایه گذاری کنند، که در طول کار به‌صورت شراکتی در سود آن سهیم باشند. این نوع از قراردادها را، بیشتر در زمینه ارائه خدمات صادرات و واردات، بازرگانی داخلی، تولید محصولات و فروش آن، واردات ماشین آلات، انبوه سازی و.. استفاده می‌شود. قراردادهای مشارکت، که در مواردی به آن قرارداد مدنی هم می‌گویند، به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل:

  • مشارکت با بانک
  • مشارکت در ساخت
  • مشارکت مدنی خصوصی

مشارکت با بانک

این نوع مشارکت، به معنای ترکیب سرمایه شخص حقیقی یا حقوقی با سرمایه‌ای است، که بانک در اختیار او قرار می‌دهد. ممکن است سرمایه‌ای که اشخاص با سرمایه بانک ترکیب می‌کنند، نقدی و یا غیر نقدی باشد. به عنوان مثال ممکن است، فرد، زمینی داشته باشد، و بخواهد با کمک سرمایه مشارکتی بانک برای ساخت و ساز، آن را در اختیار بانک قراردهد، که در این شرایط بانک، سرمایه ساخت آن را پرداخت خواهد کرد.

از این نوع قرارداد مشارکت، در زمینه‌های ساخت مسکن، بازرگانی، صادرات و همچنین خدماتی استفاده می‌شود. میزان دریافت سود طرفین طبق قوانینی است، که از طرف بانک مورد نظر تعیین و مشخص می‌شود. در این قرارداد بانک می‌تواند، تا حدود 80 درصد، از مبلغ سرمایه گذاری تعیین شده در قرارداد را بپردازد، که در این میان سرمایه اشخاص نیز نباید کمتر از 20 درصد باشد.

مشارکت در ساخت:

امروزه قرارداد مشارک در ساخت، در سطح وسیعی استفاده می‌شود و بیشتر برای اشخاصی استفاده دارد، که سرمایه لازم و کافی را برای ساخت و انجام پروژه‌ای ندارند. اشخاص حقیقی یا حقوقی از طریق می‌خواهند، سرمایه گذارانی را برای ساخت یک پروژه جمع آوری کنند. پس از ساخت و پایان کار، باید هر کدام از طرفین بتوانند، قسمتی از سود آن را دریافت کنند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید، که شخص صاحب زمین یا ساختمان مورد قرارداد، خود بخشی از این قرارداد محسوب می‌شود، و باید قسمتی از سود حاصله را دریافت کنند. باید به‌طور دقیق میزان سود دریافتی هر یک از طرفین در قرارداد ذکر شود، که این مقدار  به‌صورت توافقی، در میان مالک و سرمایه گذار تعیین و مشخص می‌شود.

مشارکت مدنی خصوصی

بنابر قوانین مدنی کشور ایران، این نوع از مشارکت به این شکل است، که دو یا چند نفر حقوقی یا حقیقی، با روی هم گذاشتن سرمایه‌های نقدی یا غیر نقدی که دارند، برای رسیدن به سود و تقسیم آن در میان خود اقدام می‌کنند.

اگر این موضوع را بخواهیم، به زبانی ساده بیان کنیم این است که، قرارداد مدنی خصوصی در میان مالک و فردی که به عنوان عامل انجام دهنده پروژه سرمایه گذاری شده بسته می‌‎شود و در نهایت هم سود حاصله به‌صورت کاملاً مساوی در میان هر کدام از اعضاء تقسیم می‌گردد. باید در قرارداد میزان سرمایه هر یک از اعضاء و شریکان، و همچنین میزان سود دریافتی هر یک که در کار مورد نظر قصد مشارکت دارند، به درستی بیان و مشخص شود.

تقسم سود سهام در قراردادهای مشارکت

 

سود سهام در قراردادهای مشارکت چقدر است؟

باید به این نکته توجه داشت، که تقسیم سود سهام در قراردادهای مشارکت و تعیین میزان آن با توجه به میزان سهام با سرمایه گذاران و هر کدام از طرفین قرارداد تعلق می‌گیرد. در این نوع از قرارداد، مقدار سرمایه‌ای که سرمایه گذاران در کسب و کار و فعالیت تجاری سرمایه گذاری کرده‌اند، در نهایت با توجه به مقدار سرمایه‌شان به آنها داده می‌شود. تمامی این موارد باید دقیق در متن قرارداد نوشته شود در غیر این‌صورت با ذکر نکردن تمامی موارد، همه سود به‌صورت مساوی میان سرمایه گذاران و طرفین قرارداد تقسیم می‌شود.

 اهمیت نحوه صحیح نوشتن قرارداد

نحوه نوشتن قرارداد و تنظیم آن، یکی از موارد مهمی است، که در صورت بی‌توجهی و عدم دانش نسبت به متن می‌تواند، ضررها و خسارت‌های جبران ناپذیر مالی را به اشخاص وارد کند. در ظاهر نوشتن قرارداد کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، ولی برای نوشتن یک قرارداد حقوقی و محکمه پسند، باید از افراد حرفه‌ای و مسلط به قوانین حقوقی استفاده کرد.

زیرا هر کلمه‌ای که در قرارداد ذکر می‌شود، دارای بار حقوقی مربوط به خود است و حتی کلماتی هستند که دو پهلو بوده و معناهای متفاوتی از آنها برداشت می‌شود. در چنین شرایطی معلوم نیست، دادگاه بنا بر کدام معنا رأی دهد. حتماً یک نسخه از متن قرارداد را، تا پایان کار در نزد خود نگه دارید و تا مطمئن نشدن از معنای تمامی جزئیات در متن قرارداد، آن را امضاء نکنید. یکی از عاقلانه‌ترین و بهترین کارها، مشورت گرفتن از یک مشاور حقوقی با تجربه است، که می‌تواند بسیار کارگشا باشد، تا در صورت بروز مشکل خیلی راحت‎تر و سریع‌تر بتوانید، آن را حل کنید و به حق خود برسید.

آکادمی کلهر یک مرکز مشاوره معتبر در تنظیم انواع قراردادها

آکادمی کلهر، با مدیریت خانم دکتر کلهر، با داشتن کادری متخصص از کارشناسان حقوقی، سال‌هاست که در زمینه نوشتن و تنظیم انواع قراردادهای حقوقی و مشکلاتی که ممکن است، برای اشخاص پس از تنظیم قرارداد پیش بیاید، مشغول به فعالیت هستند.

شما می‌توانید انواع مشاوره و آموزش‌های حقوقی لازم، برای فعالیت تجاری خود همچون، نحوه نوشتن انواع قراردادهای کاری، آموزش ارزش سهام در شرکت سهامی، مدیریت در ثبت شرکت، وظایف مدیران در شرکت های تجاری، مشاوره ثبت شرکت، آموزش ثبت شرکت در قزوین و … را یاد بگیرد.

این کارشناسان آماده هستند، تا به‌صورت آنلاین و تلفنی، پاسخگوی سؤالات شما عزیزان باشند. آکادمی کلهر این اطمینان را به شما خواهد داد، که کیفیت مشاوره‌های آنلاین، هیچ تفاوتی با مشاوره حضوری نخواهد داشت و وکلای ما کارهای شما را پیگیری خواهند کرد.



مقالات مرتبط:

آموزش نحوه تقسیم سهام  در شرکت سهامی خاص

سهام استارت آپ چگونه بین موسسان تقسیم میشود؟

تبدیل شرکت های سهامی خاص به عام

هیئت مدیره در شرکت های سهامی

کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *