ثبت شرکت ژئوتکنیک

ثبت شرکت ژئوتکنیک

ژئوتکنیک چیست؟ برای شناخت نحوه ثبت شرکت ژئوتکنیک لازم است ابتدا با واژه ژئوتکنیک آشنا شوید. ژئوتکنیک دانشی پویا و در حال پیشرفت می‌باشد که به شناسایی محیط مکانیکی زمین شناسی و عمل‌کرد مربوط به آن به مهندسان کمک می کند. علم ژئوتکنیک کاربرد مفاهیمی مانند مکانیک سنگ و مکانیک خاک در مسائل مربوط به طرح پی را شامل می‌شود. مکانیک خاک که یکی از شاخه‌های علوم مهندسی محسوب که به مطالعه درباره چگونگی ویژگی‌های فیزیکی و رفتار توده خاک در زیر بارهای وارد شده می‌پردازد و به‌کار بردن اصول مکانیکی خاک در مسائل علمی را نیز مهندسی پی می‌گویند.

تعریف مهندسی ژئوتکنیک

مهندسی ژئوتکنیک یا همان مهندسی خاک و پی شاخه‌ای از مهندسی عمران است که از اهداف آن مطالعه درباره مصالح طبیعی موجود در لایه‌های سطحی زمین است. مهندسی ژئوتکنیک پایه و اساس مهندسی‌سازه محسوب می‌شود و از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین گرایش‌های مربوط به مهندسی‌سازه است. مهندسی ژئوتکنیک در چند سال اخیر به‎دلیل افزایش صنایع بزگ و تاسیسات اساسی و مهم و نیز تأثیر زلزله در مناطق مختلف که اصولا زلزله‌خیز هستند موجب شده که به‌منظور بررسی میزان تأثیر رفتار زلزله‌ای خاک بر اماکن و بناهای ساخته شده، این علم بسیار مورد توجه و دقت نظر قرار بگیرد. مقاوم‌سازی سازه‌ها و یا طراحی لرزه‌ای با در نظر گرفتن ابعاد ژئوتکنیکی آن امری بسیار لازم و ضروری است.

وظایف مهندسی ژنوتکنیک چیست و به چه مسائلی می‌پردازد؟

از وظایف مهندسی ژنوتکنیک می‌توان به مطالعات لرزه‌خیزی که همان ارزیابی خطر ژنوتکنیکی زلزله و نیز نشست‌های زیاد، رانش زمین، نشست‌های غیرمتقارن و روانگرایی را شامل می‌شود. این مهندسی با مسائلی که به ساخت و ساز و پی‌سازی و مکانیک مربوط به خاک و سنگ، محکم کردن بستر زمین و زمین‌شناسی مهندسی در ارتباط بوده و بر اساس مکانیک و آزمایش‌های که در ارتباط با خاک و سنگ هستند قرار دارد. مهندسی ژنوتکنیک به بررسی سازه‌های که به‌طور مستقیم با خاک‌های زیر سطحی در سواحل و خشکی در تماس هستند می‌پردازد، مانند شیروانی خاکی و دیوار حائل، تونل، سد، شالوده و فونداسیون و دیگر سازه‌ها….. 

برای تأسیس آزمایشگاه ژئوتکنیک یا همان آزمایشگاه‌ خاک باید مراحلی را به شکل قدم به قدم طی نمود که در زیر به شرح آن می‌پردازیم:

قدم اوّل ثبت کردن شرکت حقوقی

در ابتدای کار بایداز طریق اداره ثبت شرکت‌ها نسبت به ثبت شرکت خود اقدام نمائید و یا می‌توانید با استفاده از شرکت‌های خدمات حقوقی تمامی مراحل مربوط به ثبت شرکت را به آن‌ها واگذار کنید در مرحله ثبت شرکت باید نام مناسب و آدرس و همچنین مدیرعامل برای شرکت مشخص گردد، در انتخاب نام شرکت باید دقت شود زیرا بعد از ثبت نام شرکت دیگر نمی‌توان  آن را تغییر داد. نکته بسیار مهم و قابل توجه این‌که در زمان ثبت شرکت در موضوع مربوط به فعالیّت شرکت باید حتماً عبارت ارائه خدمات آزمایشگاهی ذکر گردد. باید تأسیس شرکت در روزنامه رسمی آگهی شود و شرکت عضوی از سازمان نظام مهندسی استان شده باشد. شرکتی که برای آزمایشگاه خاک توصیه می‌شود معمولا سهامی خاص است. اگر چه با شرکت مسئولیّت محدود نیز می‌توان این کاررا انجام داد با انجام این مراحل شرکت برای انجام فعالیّت خود باید پروانه اشتغال به‌ کار آزمایشگاه مکانیک خاک را داشته باشد که برای این منظور باید مراحل بعدی را طی نمایند.

قدم دوّم تهیّه نمودن و خریداری کردن  تجهیزات آزمایشگاهی

پس از ثبت نمودن شرکت با اسم مناسب آن ( شغل مربوط به خدمات آزمایشگاهی) با توجه به انجام فعالیّت مورد نظر و متناسب با آن می‌توان تجهیزات آزمایشگاهی خاک را تهیّه نمود. آزمایشگاه خاک در سه پایه به فعالّیت می‌پردازد که بیشترین تجهیزات برای آزمایشگاه پایه یک و کمترین تجهیزات برای آزمایشگاه پایه سه است، که  هر سه پایه از شرکت برای انجام فعالیّت‌های خود به تجهیزات نیاز دارند. نکته مهم در این زمینه این است که باید گواهی کالبیراسیون برای هرکدام از تجهیزات ارائه شود.

قدم سوّم جمع آوری اعضایی که امتیازآور هستند

ثبت شرکت ژئوتکنیک

برای اخذ جواز مربوط به فعالیّت آزمایشگاه مکانیک خاک باید دارای امتیاز لازم باشید که این امتیاز به‌ وسیله پروانه مربوط به اشتغال به کار اعضای عضو نظام مهندسی و نیز مدرک تحصیلی به‌دست می‌آید در اصل برای تأسیس یک آزمایشگاه خاک با اعتبار همان افرادی که با شراکت هم قصد ثبت شرکت را دارند می‌توانند همان اعضای امتیازآور شرکت باشند، امّا واقعاً این شرایط برای مؤسسین شرکت پیش نمی‌آید زیرا معمولا تأسیس شرکت‌ها به این صورت است که یک نفر با اجاره مدارک افراد دیگر و با داشتن سرمایه لازم و کافی، شرکت مهندسی را تأسیس می‌کند. اگر مؤسسین چند نفر مهندس هستند  که قصد ثبت شرکت را دارند مشکلی در این رابطه ندارند، ولی اگر یک نفر بوده و بدون شریک، نیاز دارد که مدرک مهندسی افراد دیگر را به‌منظور جمع‌آوری عضو امتیازآور برای شرکت خود خرید کرده و یا اجاره نمایند.

چگونه و از چه ‌طریقی می‌توان عضو امتیازآور را پیدا کنند:

  • با انتشار آگهی در روزنامه‌ها به‌منظور اجاره کردن مدرک مهندسی
  • مراجعه به موسسه‌های که در زمینه دلالی مدرک مهندسی مشغول هستند.

این شرکت‌ها (دلال مدرک مهندسی) با پرداخت مبلغی به یک یا چند مهندس واسطه می‌شوند که مهندسان و پروانه مربوط به اشتغال خود را در اختیار شما بگذارند، نکته بسیار مهمی که باید دقت شود این است که از پروانه اشتغالی که در اختیار شما گذاشته شده قبلا نباید مورد استفاده قرار گرفته باشد و همچنین با امضاء نمودن فرم مربوط به تعهد نامه اعضای شرکت حقوقی پروانه مربوط به اشتغال را در جایی دیگر استفاده نکنند.

امتیاز مربوط به هر مدرکی برای شرکت

ارزش مربوط به هر مدرک و پروانه اشتغال متفاوت است. به‌عنوان مثال پروانه اشتغال پایه یک از پایه سه معتبرتر است و امتیاز بیشتری دارد و همچنین امتیاز و اعتبار مدرک دکترا برای ثبت آزمایشگاه از مدرک کارشناسی بیشتر است. همان‌طوری‌که ذکر کردیم آزمایشگاه مکانیک خاک در سه پایه با توجه به موارد یاد شده (پروانه اشتغال یا مدرک مهندسی) هر کدام امتیازات متفاوتی را دارند، رشته‌های که دارای امتیاز و متناسب با فعالیّت آزمایشگاه ژئوتکنیک هستند سه رشته است که میزان امتیاز این رشته‌ها با رشته‌های غیر مرتبط با این فعالیت متفاوت(امتیاز بیشتر) است. این رشته‌های اصلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن مدرک کارشناسی عمران با گرایش عمران
  • داشتن مدرک کارشناسی عمران با گرایش خاک
  • داشتن مدرک فوق لیسانس خاک و پی که مدرک لیسانس مهندسی عمران بوده است.

قدم چهارم تهیّه جا و مکان مناسب برای انجام فعالیّت‌های آزمایشگاهی

پس از ثبت شرکت و کسب امتیازات لازم و تهیّه  تجهیزات مورد نیاز باید به فکر تهیه مکان مناسب برای قرار دادن تجهیزات در آنجا و انجام فعالیّت بود. مکان مناسب به‌عنوان آزمایشگاه برطبق قوانین مربوط به وزارت راه و شهرسازی دارای شرایط زیر می‌باشد:

  • آزمایشگاه خاک باید دارای موقعیت اداری بوده و در زیر زمین و یا طبقه هم‌کف مستقر باشد.
  • آزمایشگاه خاک برای همسایگانی که در آن‌جا هستند نباید مزاحمتی در پی داشته باشد.
  • آزمایشگاه خاک باید به میزان حداقل  120 متر مربع مساحت داشته باشد.

آزمایشگاه ژئوتکنیک را باید اصولی و همراه با رعایت نمودن قوانین آن تأسیس نمود، بهتر است مکانی که به‌عنوان آزمایشگاه استفاده می‌شود، یا خریداری شده و یا دارای مدت زمان اجاره طولانی باشد زیرا هرگونه تغییر آدرس را باید در اداره ثبت شرکت ثبت نمایند و نیز ثبت این تغییر در روزنامه رسمی یک تا دوماه معطلی دارد. نکته مهم و قابل توجه در این زمینه این‌که برای تأسیس آزمایشگاه در چندین فیلد و رشته کاری، تهیّه یک مکان کافی بوده و نیازی به چند جا و مکان مختلف نیست.

قدم پنجم تهیه مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه اشتغال مربوط به کار آزمایشگاهی ژئوتکنیک :

  1. الزامی بودن ارائه سوابق حرفه‌ای مربوط به اعضاء و شرکت
  2. الزامی بودن دریافت و تکمیل جدول امتیازات شرکت و فرم مربوط به اعضاء هیئت مدیره امتیازآور که باید به شکل تایپی باشد.
  3. الزامی بودن ارئه فرم مربوط به تعهدنامه محضری که برای هر کدام از افراد امتیازآور، به‌صورت جدا گانه تهیه می‌شود و وجود امضای متقاضی به‌عنوان گواهی در دفترخانه رسمی و هم‌چنین ارائه یک نسخه از قرار داد مربوط به میان اشخاص با شرکت (دلال مدرک) اجباری است.
  4. به‌همراه داشتن کپی برابر اصل شناسنامه، کارت ملّی، مدرک تحصیلی ( اعضای هیئت مدیره شاغلان شرکت و مدیرعامل)
  5. دونسخه از کپی برابر اصل پروانه اشتغال به‌ کار
  6. به‌همراه داشتن کپی برابر اصل فاکتور رسمی مربوط به خرید تجهیزات و نیز سند ملکی یا اجاره‌نامه همراه با بنچاق آن
  7. به‌همراه داشتن اصل و کپی قبض مربوط به تلفن ثابت
  8. به‌همراه داشتن اصل گواهی مربوط به عضویت حقوقی شرکت در سازمان نظام مهندسی استان مربوطه
  9. به‌همرا ه داشتن اصل فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال به‌ کار
  10. ارائه دادن کروکی همراه با توضیح مربوط به دفتر و آزمایشگاه
  11. با امضاء مر بوط به مدیرعامل در سر برگ شرکت نسبت به صدور پروانه شخص حقوقی درخواست شود.
  12. ارائه دو قطعه عکس و ترجیحاً زمینه سفید از مدیرعامل                                             

قدم ششم و آخرین مرحله ارائه نمودن مدارک به سازمان نظام مهندسی است

ثبت شرکت ژئوتکنیک

پس از کامل کردن فرم‌ها و ارائه مدارک مورد نیاز، باید همه مدارک را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تحویل داده شود که پس از آن رسیدی از طرف سازمان در یافت می‌کنید که با تحویل رسید شرکت در نوبت بازدید قرار می گیرد بعد از بازدید از محل آزمایشگاه و با تأید شدن کامل اسناد و مدارک و پروانه‌های مهندسی پروانه اشتغال به‌کار به‌منظور انجام و شروع فعالیت اعطاء می‌گردد هر پروانه اشتغال به‎کاری به مدت 3 سال اعتبار خواهد داشت.

در پایان چند نکته را در ارتباط با تأسیس شرکت‌های ژئوتکنیک باید مدّ نظر قرار داد که بسیار حائز اهمیّت هستند: اوّل این‌که پیش از اقدام در مورد تأسیس شرکت سعی کنید نسبت به جزئیّات آئین‌نامه مربوط به شرکت اطلاعات لازم را به‌دست آورید، دوم سعی کنید در کادر فنی و اجرائی خود از افراد با تجربه در زمینه ژئوتکنیکی  استفاده کنید و از علم و تجربه آن‌ها بهره‌مند شوید وسوم  پیش از خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی از مشاوره افرادی که تجربه دارند و در این زمینه دارای تخصّص هستند استفاده کنید.

سؤالات خود را در زمینه ثبت شرکت از متخصصان مجرب در آکادمی کلهر بپرسید تا به طور صحیح راهنمایی شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *