در چه شرایطی دوره مدیریت هیأت مدیره در شرکت‌های سهامی خاص به پایان می‌رسد؟

در چه شرایطی دوره مدیریت اعضای هیأت مدیره در شرکت‌های سهامی خاص به پایان می‌رسد؟

عزل:

در پاسخ به این سوال که؛ در چه شرایطی دوره مدیریت اعضای هیأت مدیره در شرکت‌های سهامی خاص به پایان می‌رسد؟ می‌توان گفت: اعضای هیأت مدیره توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند و توسط همین مجمع نیز قابل عزل هستند، برای عزل اعضای هیأت مدیره رعایت مدت دوسال لازم نیست به این معنی که اگر اعضای هیات مدیره در تاریخ 7/1/ 98 انتخاب شوند هیأت مدیره می‌تواند از تاریخ مزبور تا پایان مدت دو سال هر وقت که اراده کردند اعضای هیأت مدیره را کلا و یا منفرداً عزل کنند عزل اعضای هیأت مدیره نیاز به دلیل قانع کننده ندارد و مجمع می‌تواند به هر دلیلی عزل کنند و اعضای هیأت مدیره حق اعتراض ندارند.

چنانچه مدیرعامل عضو هیأت مدیره باشد توسط مجمع، از عضویت در هیأت مدیره قابل عزل می‌باشد، اما اگر مدیرعامل خارج از هیأت مدیره باشد فقط توسط هیأت مدیره قابل عزل است.

چنانچه اعضای هیأت مدیره از ابتدای انتخاب تا پایان مدت تصدی، از سمت خود عزل نشوند همچنان در سمت خود باقی می‌مانند و با انقضای مدت هیأت مدیره باید مجمع را برای انتخاب هیأت مدیره جدید دعوت نمایند و تا زمان انتخاب هیأت مدیره جدید سمت هیأت مدیره سابق باقی خواهد ماند و مسئول اداره شرکت می‌باشند.

استعفا:

 

در چه شرایطی دوره مدیریت هیأت مدیره در شرکت های سهامی خاص به پایان می‌رسد؟

ممکن است عضو هیأت مدیره بنا به دلایلی از عضویت در هیأت مدیره استعفا دهد در این صورت بهتر است استعفای خود را از طریق ارسال اظهارنامه به اطلاع هیأت مدیره و شرکت برساند، هیأت مدیره پس از دریافت استعفای عضو هیأت مدیره اقدامات ذیل را باید انجام دهد.

1- چنانچه هیأت مدیره عضو علی البدل داشته باشد عضو علی البدل جایگزین عضو مستعفی می‌شود و این امر طی صورتجلسه ای باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود تا پس از تایید، در روزنامه رسمی منتشر شود.

2- چنانچه عضو هیأت مدیره عضو علی البدل نداشته باشد در این صورت هیأت مدیره باید مجمع عادی سهام‌داران را جهت انتخاب عضو هیأت مدیره جدید دعوت نماید.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه ادارات دولتی از جمله اداره دارایی و استانداری (در خصوص گواهینامه صلاحیت پیمانکاری موسوم به رتبه یا گرید) و بانکها اعضای هیأت مدیره را به موجب روزنامه رسمی شناسایی می‌کنند لذا صرف استعفای مدیر باعث سلب مسئولیت از مدیر نمی‌شود بلکه باید استعفاء و انتخاب عضو جدید هیأت مدیره به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام شود تا در روزنامه رسمی منتشر شود. مشاوران آگاه و خبره ما در آکادمی کلهر با داشتن سال‌ها تجربه و آگاهی در این زمینه می‌توانند به‌خوبی شما را راهنمایی کنند.

ماده ۱۱۱ قانون تجارت: چنانچه هریک از اعضای هیأت مدیره در دوره مدیریت خود مشمول ممنوعیتهای مندرج در ماده 111 قانون تجارت شوند هر ذینفعی از جمله سهام‌داران، بازرس و اعضای هیأت مدیره می‌توانند، عزل چنین مدیری را از دادگاه تقاضا کنند

تذکر : در صورتی كه سمت تمام يا بعضی از اعضای هيأت مديره و همچنين سمت مدير عامل شركت طی مدتی زايد بر شش ماه بلامتصدی مانده‌باشد، هر ذينفع می‌تواند انحلال شركت را از دادگاه بخواهد، بنابراین هیأت مدیره مکلف است، در صورت استعفای اعضاء مجمع را جهت انتخاب مدیران دعوت نماید.

نویسنده:خانم دکتر کلهر

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *