چند نمونه پیش نویس قرارداد پیمانکاری

چند نمونه پیش نویس قرارداد پیمانکاری

اگر قصد دارید قرارداد پیمانکاری را منعقد کنید، حتماً سعی کنید چند نمونه پیش نویس قرارداد پیمانکاری را مشاهده کرده و با دقت مطالعه کنید. سپس قرارداد نویسی خود را، با کمک یک مشاور تنظیم قرارداد انجام دهید. در فضای کسب و کار فعالیت‌های زیادی هستند، که به‌وسیله قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند. در تعریفی کلی، قرارداد پیمانکاری را می‌توان این‌گونه تعریف کرد، که به‌وسیله آن کارفرما انجام کاری را در مدت زمانی مشخص، در برابر دریافت مقداری وجه که مبلغ آن تعیین شده است، به شخص حقیقی یا حقوقی که مقاطعه کار (پیمانکار) نامیده می‌شود واگذار می‌کنند. موضوع این قرارداد شامل مواردی مانند؛ حمل و نقل، تهیه و تدارک کالا و ایجاد ساختمان می‌باشد. برای انجام قرارداد نویسی پیمانکاری، باید طرفین آن و رابطه آن‌ها با هم به‌طور دقیق مشخص شوند. مرحله دوم ماهیت موضوع متن قرارداد است، که باید دقیق شرح داده شود. در این بند باید کاملاً توضیح داده ‌شود، که کارفرما چه انتظاراتی از پیمانکار دارد، و باید چه خدماتی را به او ارائه دهد. در قرارداد نویسی پیمانکاری، موارد مهمی را وجود دارد، که ثبت دقیق هر کدام می‌تواند، بسیار مهم و اساسی باشد. در این بحث ما را همراهی کنید، تا با نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری و نکات مهم درج شده در آن بیشتر آشنا شوید.

انواع قراردادهای پیمانکاری

در صورتی‌که قرارداد پیمانکاری، مخالف قانون کشور نباشد، می‌توان آن را به اشکال مختلفی میان پیمانکار و کارفرما نوشته شود مانند:

قرارداد پیمانکاری بر اساس مواد و دستمزد

طبق این قرارداد، پیمانکار توافق می‌کند، تا بر اساس مواد، مصالح معین و دستمزد مشخص شده‌ای، با نرخ ساعتی مشخص، همچنین قیمت مواد و مصالح و سایر مخارج را در قرارداد پیمانکاری انجام داده و موضوع آن را به پایان برساند.

قرارداد پیمانکاری مقطوع

این نوع از قرارداد طبق دو روش تنظیم می‌شود، روش اول پیمانکار بر اساس دریافت مبلغی که در قرارداد ثبت شده است، کل عملیات پیمان را به اتمام برساند. روش دوم برای هر واحد کار، مبلغ معینی را دریافت کند. مثلاً موضوع قرارداد پیمانکاری را برای یک متر مربع انجام می‌دهد.

قرارداد پیمانکاری امانی

در این نوع از قرارداد پیمانکاری، همه مخارج تعیین شده در قرارداد به پیمانکار داده می‌شود. و در مقابل خدماتی هم که انجام داده است، مبلغی را به‌عنوان حق‌الزحمه یا مخارج دریافت می‌کند. مثلاً قرارداد خدمات و مدیریت، ساخت تجهیزات و…

نکاتی در مورد پیش نویس قرارداد پیمانکاری

 

چند نمونه پیش نویس قرارداد پیمانکاری

امضاء قرارداد از طرف هر کدام از طرفین آن، در واقع به معنای پذیرش شروط آن است و جنبه قانونی پیدا می‌‍‌‌‌‌‌‌‌کند. قبل از امضاء، دو طرف قرارداد به‌عنوان یک پیش نویس محسوب می‌شود. پس باید دقت داشت، که با آگاهی کامل و بدون هیچ‌گونه شک یا ابهامی، کاملاً نکات آن را فهمیده باشید و سپس امضاء کنید. ممکن است فرد یا یک شرکت، پروژه‌ای را به فرد یا شرکت دیگری به‌عنوان پیمانکار واگذار کند، در این صورت میان هر دو طرف بنابر تعهداتی که باید برعهده بگیرند، قرارداد پیمانکاری نوشته می‌شود. باید نکات زیر به‌طور دقیق در هر کدام از بندها و ماده‌های  قرارداد پیمانکاری نوشته شود که شامل:

  • عنوان
  • مشخصات طرفین
  • محل انجام قرارداد
  • محاسابات
  • مشخصات فنی پروژه
  • اسناد و مدارک
  • هزینه قرارداد پیمانکاری و شرایط پرداخت مبلغ آن
  • مدت زمان انجام کار و دیر کرد طرفین در انجام پروژه
  • نظارت
  • چگونگی تجهیز پروژه
  • تعهدات پیمانکار و تعهدات کارفرما
  • ضمانت اجرای تعهدات
  • مالیات پروژه
  • موارد فسخ قرارداد
  • اختلاف ناشی از قرارداد
  • موارد متفرقه و ضمائم
  • تعداد نسخه‌های قرارداد
  • امضاء پیمانکار/ یا نماینده قانونی او
  • امضاء کار فرما / یا نماینده قانونی او

سعی کنید قرارداد نویسی پیمانکاری را، به‌طور دقیق صریح و روشن انجام دهید، تا هیچ‌کدام از طرفین ابهامی در مورد بندهای آن نداشته باشند. باید از الفاظ قانونی و حقوقی در متن قرارداد استفاده شود، جمله‌ها طوری باشند، که امکان برداشت‌های گوناگون در آن وجود نداشته باشد.

کمک گرفتن از یک وکیل یا مشاور حقوقی خبره، در امر قرارداد نویسی می‌تواند، کمک بزرگی برای هر کدام از طرفین باشد. حضور چنین شخص آگاهی سبب می‌شود، که تا حد زیادی ابهام و شک از بین برود و دو طرف کاملاً نسبت به متن قرارداد آگاه شوند. کارشناسان آگاه و خبره ما، در مؤسسه آکادمی کلهر؛ با داشتن تسلط کامل بر روی قوانین حقوقی و داشتن تجربیات بسیار زیاد، در زمینه آموزش نوشتن قرارداد پیمانکاری و نحوه بستن انواع قراردادها، می‌توانند به بهترین شیوه ممکن شما را یاری کنند.

 نمونه‌ای از قرارداد نویسی پیمانکاری

چند نمونه پیش نویس قرارداد پیمانکاری

در زیر نمونه‌ای از پیش نویس قرارداد پیمانکاری ساخت و ساز را توضیح می‌دهیم:

عنوان

پس از ذکر نام خدا، اولین بند از قرارداد عنوان است. عنوان همان نامی است، که طرفین برای قرارداد خود انتخاب می‌کنند. مثلاً عملیات تخریب پروژه مسکونی، بتن‌ریزی سقف‌های پروژه تجاری و.. عنوان باید با موضوع کاملاً متناسب باشد.

طرفین قرارداد

هر قراردادی دو طرف دارد، که باید مشخصات شناسنامه‌ای کامل آن‌ها، همراه با آدرس به‌طور دقیق نوشته شود. اگر از طرف هر کدام وکیل یا نماینده‌ای کار انعقاد قرارداد را انجام می‌دهد، باید مشخصات کامل او هم به‌عنوان نمایند یا وکیل ذکر شود.

موضوع قرارداد

مال یا عملی است، که هر یک از طرفین تعهد می‌دهند، آن را انجام دهند.

مدت زمان قرارداد همراه با تمدید و ملاحظات آن

معمولاً امضاء قرارداد را، به‌عنوان تاریخ شروع آن در نظر می‌گیرند. باید دقت داشت که اگر می‌خواهیم، در تاریخ دیگری کار را شروع کنیم، مثلاً دو ماه پس از امضاء قرارداد، آن را دقیقاً به‌همراه تاریخ پایان کار ذکر کینم.

مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت آن به‌همراه ملاحظات

باید قیمت کالا یا خدمت انجام داده را، به تفکیک و به‌طور مرتب در این بند نوشته شود. نحوه پرداخت آن به‌صورت چک باشد یا نقدی و… نوشته شود. نوع پرداخت به‌شکل یک‌جا، ماهیانه و… همچنین در صورت قسط بندی، تعداد قسط‌ ها و میزان پرداخت در هر قسط باید نوشته شود.

شروط و تعهدات طرفین قرارداد

در این بخش باید در مورد اقدام یا عدم اقدام برای انجام کاری، در حین عمل به قرارداد اشاره شود، مثلاً شرط شود ساختمان را نقاشی شده تحویل دهد.

خسارات ناشی از عدم انجام تعهد

در این بند تمامی مسئولیت‌های قانونی، که در صورت انجام تعهد متوجه هر کدام از طرفین می‌شود، به‌طور دقیق ذکر شود.

حوادث قهری و غیر مترقبه و فورس ماژور

در اینجا به‌ذکر عواملی می‌پردازند، که اگر اتفاق بیفتد نمی‌توان از فرد متعهد به‌دلیل خسارت‌های وارد شده شکایت کرد و یا ادعایی نمود، مانند سیل، زلزله، اغتشاش، طوفان و..

 موارد فسخ قرارداد

در این بند مواردی نوشته می‌شود، که براساس قانون برای جلوگیری از متضرر شدن بیشتر یکی از طرفین، فسخ قرارداد انجام می‌گیرد. این قسمت انحلال ارادی قرارداد، به‌وسیله یکی از طرفین یا نفر سوم است.

ضمانت نامه در قرارداد

چند نوع ضمانت نامه بانکی هستند، که غیرمشروط بوده و غیرقابل برگشت هستند. به این صورت که اگر کارفرما پرداخت آن را از بانک درخواست کند، بانک بدون هیچ نوع قید و شرطی آن را پرداخت می‌کند. در صورتی‌که ضمانت نامه صادر شود، پیمانکار نمی‌تواند درخواست کند، که آن را لغو کرده و باطل نماید، فقط در صورت اتمام مدت اعتبار ضمانت نامه یا به درخواست کارفرما، می‌توان آن‌ را باطل نمود.

کسورات قانونی یا همان بیمه مالیات و.. در قرارداد

بیمه و مالیات را براساس قوانین جاری و مرتبط کشور در متن قرارداد اعلام می‌شود. در این بند مرجعی را برای حل و فصل اختلافات و به عنوان آیین دادرسی کشور و قوانین آن، برای به‌دست آوردن حق ضایع شده در نظر می‌گیرند.

شرایط اختصاصی در قرارداد

اگر شرط یا نکته‌ای از طرف هر کدام از طرفین، ناگفته باقی‌مانده باشد، در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌شود.

رسمیت قرارداد

اگر موضوع و شرایط قرارداد نویسی پیمانکاری، برخلاف قوانین شرعی و قانونی کشور نباشد، با امضاء آن به‌وسیله طرفین ارزش حقوقی و قانونی پیدا می‌کند.

ضمائم و پیوست‌ها

در انتهای قرارداد نویسی پیمانکاری، جدول‌ها و ضمائمی در مورد مشخصات فنی و زمان‌بندی که مربوط به موضوع قرارداد است، در انتهای قرارداد و در قسمت ضمائم ذکر می‌شود.

قرارداد نویسی پیمانکاری، برای هر موضوعی دارای بندهای عمومی و اختصاصی است. بندهای عمومی شامل همین مواردی شده که در توضیحات بالا به آن‌ها اشاره کردیم. با توجه به اصول قرارداد نویسی، موارد اختصاصی در قرارداد پیمانکاری، هیچ‌گاه نمی‌توانند موارد عمومی نوشته شده در متن را نادیده بگیرند. باید توجه داشت که موارد و شرایط اختصاصی، اگر با مهارت و دقت تنظیم نشوند، در آینده طرفین را درگیر اختلافاتی خواهند کرد. قرارداد پیمانکاری؛ جزء قراردادهای حساس و پر چالش در نظام حقوقی ایران محسوب می‌شود. باید متن قرارداد پیمانکاری و نحوه بستن قرارداد، در نهایت دقت تنظیم شوند. با کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای تنظیم قرارداد مانند، کارشناسان مؤسسه آکادمی کلهر، می‌توانید قراردادی محکم  و محکمه پسند را برای کار و حرفه خود تنظیم کنید.



مقالات مرتبط:

 پیش نویس قرارداد چیست؟

با این آموزش ها قرارداد حرفه ای بنویسید

نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری 



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *