هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند(2)

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (2)

در مبحث دوم هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (2)؛ ما به این نکته‌ پی می‌بریم که، در طول حیات همه شرکت‌های سهامی، انتخاب بازرس یا بازرسان با مجمع عمومی عادی است، اما چنانچه به‌هر دلیلی بازرس انتخاب نشود، چه باید کرد؟ در این مورد قانون تکلیف را مشخص نموده است.

به‌موجب لایحه اصلاحی قانون تجارت؛ (در صورتی که مجمع عمومی، بازرس معین نکرده باشد، یا یک یا چندنفر از بازرسان به‌عللی نتوانند گزارش بدهند یا از دادن گزارش امتناع کنند، رئیس دادگاه شهرستان به‌تقاضای هر ذی‌نفع بازرس یا بازرسان را به تعداد مقرر در اساسنامه شرکت انتخاب خواهد کرد، تا وظایف مربوطه را تا انتخاب بازرس به‌وسیله مجمع عمومی، انجام دهند. تصمیم رئیس دادگاه شهرستان در این مورد غیرقابل شکایت است.)

 در مورد این ماده ذکر چند نکته لازم است:

  1. با توجه به حذف دادگاه شهرستان در قانون‌گذاری فعلی، دادگاه صلاحیت‌دار برای انتخاب بازرس، دادگاه عمومی واقع در محلی است که، مرکز شرکت در آنجا قرار دارد.
  2. ماموریت بازرس یا بازرسانی که دادگاه آنان را انتخاب می‌کند، با انتخاب بازرس یا بازرسان جدید در مجمع عمومی پایان خواهد پذیرفت.
  3. منظور از اشخاص ذی‌نفع عمدتاً سهام‌داران شرکت است، ولی اشخاص ثالث به‌ویژه طلبکاران شرکت، در صورتی که اثبات کنند برای درخواست انتصاب بازرس نفعی دارند، می‌توانند نصب بازرس یا بازرسان را تقاضا کنند.

شرایط لازم برای انتخاب بازرسان

در لایحه اصلاحی قانون تجارت؛ برای انتخاب بازرسان ممنوعیت‌هایی ذکر شده است و در مجامع عمومی برای انتخاب بازرسان باید دقت شود که فرد منتخب مشمول این ممنوعیت‌ها نیست، در غیر این‌صورت انتخاب بازرس باطل است. موسسه آکادمی کلهر با کادری مجرب و خبره در زمینه مسائل حقوقی شما را در این امر همراهی می‌کنند. با ما در تماس باشید.

اشخاصی که نمی‌توانیم به‌عنوان بازرس انتخاب کنیم به شرح ذیل می‌باشند:

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند(2)

اشخاص مذکور در ماده 111  قانون تجارت شامل:

1- محجورين و كسانی كه حكم ورشكستگی آنها صادر شده است.

2- كسانی كه به‌علت ارتكاب جنايت با يکی از جنحه‌های ذيل به‌موجب حكم قطعی از حقوق اجتماعی كلاً يا بعضاً محروم شده باشند در مدت ‌محروميت:
‌سرقت، خيانت در امانت، كلاهبرداری، جنحه‌هایی كه به‌موجب قانون در حكم خيانت در امانت يا كلاهبرداری شناخته شده است. اختلاس، تدليس، تصرف غيرقانونی در اموال عمومی

3- مدیران و مدیرعامل شرکت

4- اقرباء سببی و نسبی مديران و مديرعامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم

5- هركس كه خود يا همسرش از اشخاص مذكور در بند 2 موظفاً حقوق دريافت می‌دارد.

مراحل پس از انتخاب بازرس توسط مجمع‌عمومی عادی

پس از انتخاب بازرس توسط مجمع ‌عمومی عادی اولاً بازرسان با امضای ذیل صورت‌جلسه یا به موجب نامه‌ای قبولی سمت خود را اعلام می‌دارند، سپس یک‌ نسخه از صورت‌جلسه به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود، تا پس از صدور آگهی در روزنامه‌رسمی انتشار یابد. همچنین در صورتی‌که بازرسین توسط دادگاه انتخاب شوند، این انتخاب نیز باید به اطلاع مرجع ثبت شرکت‌ها برسد که، این کار برعهده مدیران شرکت است.

قانون‌گذار برای انتخاب صحیح بازرسین شرکت سهامی، اهمیت زیادی قائل شده چنان که، تصویب صورت دارایی و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت بدون دریافت گزارش بازرسین از طرف مجمع عمومی فاقد اثر و از درجه اعتبار ساقط می‌باشد.

همچنین در صورتی که بازرسین گزارش خود را ارائه داده باشند، ولی این بازرسین مشمول ممنوعیت‌های انتخاب باشند حتی در‌صورتی که مجمع‌عمومی صورت دارایی و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را تصویب کرده باشد، این تصویب فاقد اثر قانونی است و در صورت عدم رعایت مقررات از طرف مجمع‌ عمومی هر ذی‌نفع: مدیران، سهام‌داران، کارمندان، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و مشتریان می‌توانند، بطلان تصمیم مجمع ‌عمومی را از دادگاه بخواهند و در صورتی که قبل از صدور حکم دادگاه به بطلان تصمیم مجمع، موجبات بطلان رفع شود؛ یعنی بازرس دیگری مطابق با قوانین و مقررات انتخاب شود و حسا‌ب‌ها را تایید نماید، دادگاه قرار سقوط دعوی را صادر می‌نماید. این مبحث ادامه دارد ….

نویسنده: خانم دکتر کلهر

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *