هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (5)

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (5)

وظایف بازرس:

در مبحث پنجم هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (5) ما با وظایف بازرسان آشنا می‌شویم؛ با توجه به‌اینکه بازرس یکی از ارکان اصلی شرکت می‌باشد و به‌صورت مستقل باید وظایف خود را انجام دهد، قانون‌گذار وظایف مختلفی را برعهده این رکن نهاده است.
وظایفی از قبیل اطلاع‌رسانی به سهام‌داران و مقامات قضایی و ماموریت نظارتی خاصی که برای کنترل وضع کلی شرکت به بازرس محول شده است.

1- ماموریت بررسی حساب‌ها:

بازرسان مکلفند درباره صحت و درستی صورت دارایی و صورت‌حساب دوره عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه‌ای که مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می‌کنند، اظهارنظر کنند.
کار بازرس فقط جنبه نظارتی دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند در حساب‌های شرکت دست برده و آن‌ها را تدوین یا تنظیم کند، بازرس باید با‌دقت کامل حساب‌های شرکت را بررسی و در صورت صحیح بودن، آن‌ها را تصدیق و در غیر این‌صورت با ذکر دلیل اظهارنظر خود را در طی گزارشی به مجمع‌عمومی تقدیم کند. بازرس می‌تواند قبل از تقدیم گزارش، نظر مدیران را نیز جویا شود که اگر احیانا مطلبی قابل تصحیح باشد، با کمک هم آن را تصحیح کنند.
موسسه آکادمی کلهر با داشتن مشاورانی کارآزموده و متخصص و کاملا مسلط به قوانین حقوقی می‌توانند در این زمینه به‌بهترین شیوه شما را یاری کرده و راهنمایی نمایند.

2- ماموریت اطلاع‌رسانی:

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (5)

1- بازرس باید اطلاعات فنی و تخصصی مورد نیاز را جهت امور بازرسی شرکت داشته باشند تا در صورت لزوم به سهام‌داران و در برخی موارد مقامات قضایی را از وضعیت حساب‌های شرکت مطلع کنند.
2- بازرس مکلف است که گزارش‌های مختلفی را به مجامع عمومی ارائه نمایند از جمله: تسلیم گزارش کامل و جامع به‌مجمع عمومی که سالانه در شرکت برگزار می‌شود که گزارش مذکور، باید ده روز قبل از برگزاری مجمع در مرکز شرکت جهت مراجعه سهام‌د‌اران آماده باشد.
3- در ماده 129 لایحه اصلاحی  1347 اعضای هیئت‌مدیره و مدیر‌عامل تحت شرایطی می‌توانند، با شرکت معاملاتی را داشته باشند که در این ماده بازرس مکلف است، در رابطه با جزئیات معامله نظر خود را به اولین مجمع گزارش دهد.
بازرسان مکلف هستند که، در صورتی که تخلف یا تغییر در رابطه با امور شرکت از مدیرعامل یا مدیران شرکت مشاهده نمایند، به‌اولین مجمع عمومی گزارش دهند. این امر باعث دقت هرچه بیشتر مدیرعامل و مدیران شرکت، در رابطه با امور شرکت خواهد بود.

گزارشاتی که بازرس مکلف است به مجمع عمومی فوق‌العاده بدهد شامل:

  • گزارش افزایش سرمایه
  • کاهش سرمایه
  • گزارش راجع به‌ضرورت حق سلب، حق‌تقدم سهام‌داران در صورت افزایش سرمایه

این مبحث ادامه دارد ….

نویسنده: خانم دکتر کلهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *