هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (4)

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (4)

حق الزحمه بازرس و حدود اختیارات آنان

در مبحث چهارم هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (4)، در خصوص حق‌الزحمه بازرسان و حدود و اختیارات آن‌ها از نظر قانونی مطالبی بیان شده است؛ در حقوق ما میزان حق‌الزحمه بازرس به‌عهده مجمع‌ عمومی است، ولی نحوه تعیین آن مشخص نشده، آنچه مسلم است این است که حق الزحمه بازرس باید به‌میزان حجم کاری شرکت و درآمد آن تعیین شود، ولی در حقوق کنونی ما ماده 155 لایحه اصلاحی 1347 بحثی در مورد چگونگی محاسبه حقوق بازرس به میان نیاورده و فقط تعیین کننده حقوق بازرس را مجمع ‌عمومی که بازرس را تعیین کرده می‌داند.

اختیارات بازرسان

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (4)

در رابطه با اختیارات بازرسان، قانون‌گذار برای اینکه وظایفش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، اختیارات وسیعی را به آن‌ها اعطا کرده است. در قسمت اول ماده 149 لایحه اصلاحی 1347 (بازرس یا بازرسان می‌توانند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را محاسبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهند.) یعنی اگر مدارک و اطلاعات شرکت نزد مدیران و مدیرعامل شرکت باشد در صورت مطالبه بازرس، باید مدارک در اختیار بازرس قرار گیرد. اما اگر اطلاعات شرکت در اختیار کسانی خارج از شرکت باشد، بازرس نمی‌تواند آن‌ها را مطالبه کند. از دیگر اختیارات بازرسان استفاده از نظر کارشناس، تحت شرایطی است که در قسمت دوم ماده 149 لایحه اصلاحی 1347 به آن اشاره شده است. آکادمی کلهر به تمام مسائل حقوقی شما در این زمینه پاسخ می‌دهد. با ما در تماس باشید.

بازرس یا بازرسان می‌توانند به‌مسئولیت خود در انجام وظایفی که بر عهده دارند، از نظر کارشناسان استفاده کنند، به‌شرط آنکه آن‌ها را قبلا به شرکت معرفی کرده باشند. این کارشناسان در مواردی که بازرس تعیین می‌کند، مانند خود بازرس حق هرگونه تحقیق و رسیدگی را خواهند داشت. در صورتی که شرکت، بازرسان متعدد داشته باشد، هریک می‌تواند به‌تنهایی وظایف خود را انجام دهد، لیکن کلیه بازرسان باید گزارش واحدی تهیه کنند. در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان موارد اختلاف با ذکر دلیل در گزارش قید خواهد شد. لازم به‌ذکر است که، در اغلب شرکت‌های سهامی بازرسان نه حق‌الزحمه ای دریافت می‌کنند و نه حدود و اختیارات خود را به‌طور کامل می‌شناسند. چون هیچ‌گونه تخصصی در این مورد ندارند و در واقع به صورت صوری بازرسی شرکت را برعهده دارند. این مبحث ادامه دارد….

نویسنده: خانم دکتر کلهر

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *