هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (3)

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (3)

در مبحث سوم هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (3) به‌این نکته اشاره می‌شود که؛ از نظر کیفری (هرکس با وجود منع قانونی، عالماً سمت بازرسی در شرکت سهامی را بپذیرد و به آن عمل کند، به حبس از 2 تا 6 ماه یا جزای نقدی از 20 هزار تا 100 هزار ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهد شد؛ (ماده 226 ل .ا 1347)

دلیل این امر این بوده که اکثر شرکت‌ها بیشتر تمایل بر این دارند که نزدیکان خود را به‌عنوان بازرس برگزینند و همین امر ممکن است، باعث تضییع حقوق ثالثی شود. مشاوران ما در آکادمی کلهر به تمامی سوالات شما در زمینه سال مالی و قوانین و مقررات جدید آن پاسخ می‌دهند، با ما در تماس باشید.

مدت زمان ماموریت و عزل بازرس

 

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (3)

مدت زمان ماموریت بازرس یک‌سال است که این انتخاب به‌وسیله مجمع عمومی عادی صورت می‌پذیرد. البته منظور از یک‌سال، سال مالی است. سال مالی یک شرکت در اساسنامه آن شرکت مشخص شده و برای بیشتر شرکت‌ها منطبق با همان سال شمسی است. که با پایان سال ‌مالی مدت ماموریت بازرس به پایان می‌رسد و مجمع‌ عمومی یا باید بازرسان را برای سال مالی جدید تمدید و یا اینکه بازرسان دیگری را جایگزین نماید. عدم انتخاب مجدد بازرس حقی برای او علیه شرکت ایجاد نمی‌کند. بازرس می‌تواند قبل از پایان یافتن ماموریت استعفای خود را اعلام کند و در صورتی که مطابق قواعد عام مسئولیت مدنی قابل سرزنش نباشد، نمی‌توان به جهت استعفایش از او تقاضای خسارت کرد.

 در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در صورت عزل بازرس اصلی توسط مجمع عمومی، آیا بازرس علی‌البدل وظایف او را برعهده می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید به ماده 146 لایحه اصلاحی1347 مراجعه کرد که، مواردی را برشمرده از جمله: (معذوریت، فوت، استعفا، سلب شرایط یا عدم قبول سمت توسط بازرس یا بازرسان اصلی) که در اینجا به این موضوع پی ‌می‌بریم که، بازرس علی البدل زمانی صلاحیت دارد که بازرس اصلی به‌دلیل یکی از موارد ذکر شده در دسترس نباشد و عزل بازرس از موارد مندرج در ماده  146 لایحه اصلاحی 1347 نمی‌باشد. بنابراین حتی اگر شرکت بازرس علی‌البدل داشته باشد، مجمع باید جانشین بازرس عزل شده را انتخاب کند، در غیر این‌صورت هر ذی‌نفع می‌تواند، بطلان تصمیم را از دادگاه در خواست کند و دادگاه تصمیم مجمع را باطل اعلام خواهد کرد. اما در صورتی که مجمع قبل از صدور حکم بطلان، جانشین انتخاب کند، دادگاه تصمیم عزل را باطل نخواهد کرد. این مبحث ادامه دارد….

نویسنده: خانم دکتر کلهر

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *