هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (1)

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (1)

در مبحث اول هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (1) شما، با یکی از ارکان نظارتی که در شرکت‌های سهامی‌ خاص پیش‌بینی شده یعنی بازرس آشنا می‌شوید. انتخاب بازرس در شرکت‌های‌ سهامی اجباری می‌باشد و هر سال باید دو بازرس تحت عنوان بازرس اصلی و بازرس علی البدل انتخاب شود.

مطابق لایحه اصلاحی قانون تجارت؛ برخی از اقدامات و مصوبات مجامع پیشاپیش باید به تایید بازرس برسد. در این نوشتار به‌بررسی انتخاب بازرسان و شرایط انتخاب آن‌ها و صلاحیت‌های بازرسان می‌پردازیم.

انتخاب بازرسان و شرایط انتخاب آن‌ها

هر آنچه بازرسان در شرکت‌های سهامی خاص باید بدانند (1)

اصولاً سهام‌داران در اداره شرکت اختیار کامل دارند، اما هیئت‌ مدیره‌ای را برای نظارت هر چه بیشتر بر امور شرکت بر می‌گزینند، که این هیئت نیز خود به نظارت اشخاص ثالثی نیاز دارد، که از این افراد در قوانین سال1311 به‌عنوان مفتش یاد شده بود، بعدها در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب 1347 به‌عنوان بازرس نامیده شدند.

در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب 1347 مواد زیادی به این امر اختصاص یافته است، مواد 144 لغایت 156 که باعث شد تحول قابل ملاحظه‌ای در راستای واقعی کردن امر نظارت در شرکت‌های سهامی به‌وجود آید. در واقع بازرس رکنی از ارکان شرکت است، که قانون وظایف او را معین کرده است و با اینکه مجمع عمومی او را انتخاب می‌کند از مجمع عمومی و هیئت مدیره مستقل است.

وظیفه بازرس:

انجام دادن اموری است که در نهایت به‌نفع همه کسانی است که به طریقی با شرکت ارتباط دارند. یعنی مدیران، سهام‌داران، کارمندان، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و مشتریان شرکت

انتصاب و عدم انتصاب صحیح بازرسین

هر شرکت سهامی الزاماً باید یک ‌بازرس اصلی داشته باشد. انتخاب بیش از یک ‌بازرس برای شرکت اختیاری است و زمانی مفید واقع می‌شود که حجم امور شرکت ایجاب نماید. انتخاب یک ‌بازرس علی‌البدل نیز برای شرکت‌ الزامی است، تا در صورت معذوریت، فوت، استعفا یا سلب شرایط و یا عدم قبولی سمت از طرف بازرس یا بازرسان اصلی جهت انجام وظایف بازرسی دعوت شوند. موسسه آکادمی کلهر با تیمی مجرب و قوی همراه همیشگی شماست و در تمام زمینه‌ها به شما مشاوره و خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

نکته: در صورت معذوریت بازرس اصلی وظایف بازرس علی‌البدل با رفع معذوریت بازرس اصلی خاتمه می‌یابد و در سایر موارد ذکر شده وظایف بازرس علی البدل با پایان یافتن مهلتی که از ابتدا برای بازرس معین شده پایان می‌پذیرد.

انتخاب اولین بازرسان در شرکت‌های سهامی با مجمع عمومی مؤسس است که، طی صورت‌ جلسه‌ای باید به امضای کلیه سهام‌داران برسد و بازرس نیز با امضای صورت ‌جلسه قبولی سمت خود را اعلام می‌دارد. این مبحث ادامه دارد…

نویسنده: خانم دکتر کلهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *