ثبت برند بین‌المللی در ایران

ثبت برند بین المللی در ایران

ثبت برند بین المللی در ایران یا همان ثبت مادرید روش مناسبی است برای ثبت و مدیریت علائم تجاری در کل جهان.

از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های تجاری فعالیت‌های برون مرزی و بین المللی انجام می‌دهند، حفظ و حراست از حقوق برند این شرکت‌ها در سایر کشورها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

گاهی ثبت برند بین‌المللی موجب می‌شود تا دسته‌ای از محصولات تحت حمایت جهانی قرارگیرند. ثبت برند جهانی در واقع مترادف جهانی سازی و تجاری سازی برند است. نماد ثبت برند جهانی R است و این علامت نشانی از هویت جهانی برند دارد.

برای ثبت برند بین المللی در ایران از کجا شروع کنیم ؟

  • قدم اول برای ثبت برند مناسب این است که دقیقا بدانیم برای چه به برند نیاز داریم وهدف چیست. البته بهترین راه این است که حتما با کارشناسان این حوزه، مشورت کنیم تا بتوانیم بهترین برند را انتخاب کنیم، زیرا انتخاب برند اشتباه می‌تواند هم زمان‌بر باشد هم باعث متحمل شدن ضرر.
  • دومین گام از مراحل ثبت برند، ارسال نام و لوگوی شرکت به صورت اظهارنامه به اداره ثبت علامت تجاری است. چند روزی زمان می‌برد تا کارشناسان اداره ثبت علامت تجاری، برند را تأیید کنند. در صورت تایید، باقی مراحل ثبت برند مثل تکمیل مدارک را انجام داده و در صورت عدم تأیید، برند را استعلام کرده، که ببینیم تکراری است یا خیر. بعد نقص‌های موجود را رفع و آن را دوباره برای اداره ارسال می‌کنیم.
  • گام آخر، آگهی لوگو و برند خود را در روزنامه ست تا اگر شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به شکایت با عنوان‌هایی چون سوءاستفاده یا تکراری بودن آن نکرد، پس از گذشت زمان قانونی برند ما ثبت شود.

ثبت مادرید چیست؟

امروزه با گسترش حمل و نقل‌های بین‌المللی تولیدکنندگان در تمام دنیا می‌توانند محصولات خود را در عرصه جهانی عرضه کنند و برای جلوگیری از هر گونه کپی و تقلب و یا هر مشکل احتمالی دیگری نیاز است که شما از برند و نام تجاری خود حفاظت کنید تا کسب و کارتان دچار مشکل نشود. به این منظور تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس گردهم آمده‌اند و سیستمی را به نام سیستم مادرید برای ثبت و حمایت از برند راه اندازی و این وظیفه را به سازمانی به نام سازمان ثبت جهانی برند (WIPO) واگذار کرده‌اند.

سیستم مادرید شما را در تمام دوره زندگی علامت تجاری‌تان از برنامه تا بازسازی حمایت می‌کند.

ثبت بین‌المللی به این معناست که می‌توان برند مورد نظر را در کشورهای عضو کنونسیون مادرید با پرداخت هزینه‌های قانونی در هر کشور به صورت جداگانه ثبت کرد.

سیستم مادرید در حال حاضر دارای 85 عضو است. و ثبت برند بین‌المللی فقط از طریق دفاتر مالکیت معنوی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان‌پذیر است.

پس از ثبت برند باید درخواست ثبت برند از این ادارات و با استفاده از وکلای

و کارشناسان موسسه حقوقی ثبت کلهر به یکی از نمایندگی‌های این سازمان ارسال شود.

شرایط ثبت بین‌المللی برند

ثبت برند بین‌المللی در ایران

برای ثبت برند بین‌المللی در ایران، باید برند مورد نظر در کشور مبدأ مطابق با قوانین و مقررات آن کشور و به صورت رسمی به ثبت رسیده باشد. و چون ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین اعضا کنوانسیون پاریس شناخته می‌شود هر علامت تجاری ثبت شده در ايران قابليت ثبت در سيستم مادريد را دارد.

سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO متولی ثبت برند است و بر اساس سیستم بین‌المللی مادرید و موافق‌نامه آن اداره می‌شود است.

مدارک لازم برای ثبت برند بین‌المللی

  1. یک برگ درخواست ثبت برند بین المللی با عنوان اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظرلازم است.
  2. برای اشخاص حقوقی لازم است یک معرفی‌نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء به همراه مهر شرکت، یا وکالت‌نامه رسمی وکیل تقدیم شود. برای اشخاص حقیقی، مراجعه مالک برند یا وکیل با ارائه وکالت‌نامه رسمی الزامی است.
  3. لازم است یکی از سه فرم MM3, MM2, MM1، که از سایت WIPO دریافت می‌شود، در سه نسخه تکمیل شود.
  4. پرداخت هزینه ثبت از طریق تکمیل فرم برآورد هزینه که در سایت WIPOموجود است و به فرانک سوئیس تعیین می‌شود. هزینه ثبت برند بین‌المللی بعد از ارائه اظهارنامه به اداره مالکیت معنوی بر مبنای تعداد طبقات برند و کالاهای مورد نظر و البته کشورهای مورد تقاضا، تعیین و به حساب WIPO پرداخت می‌شود.
  5. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات ثبت شرکت (اشخاص حقوقی) و کپی شناسنامه و کارت ملی (اشخاص حقیقی) و در صورت مراجعه وکیل رسمی و ارائه وکالت‌نامه دادگستری .
  6. اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علائم تجاری درایران و کپی آن برای ضبط  در پرونده یا ارائه کپی برابراصل گواهی ثبت علامت تجاری .
  7. تکمیل فرم مخصوص لاتین پس ازمشخص شدن کشورهای موردنظرمتقاضی
  8. برگه محاسبه هزینه‌ها همراه با مهر و امضاء متقاضی
  9. رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی

سازمان جهانی ثبت برند در هر منطقه نمایندگی را دارد که باید برای ثبت برند از این طریق اقدام شود و درخواستی به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا

اسپانیایی برای این نمایندگی‌ها ارسال و پس از تایید مدارک توسط کارشناسان این سازمان تقاضای فرد مورد موافقت و برند به ثبت خواهد رسید.

چه علائم تجاری بین‌المللی قابل ثبت است؟

تعداد علائمی که در سطح جهان می‌شود به ثبت کرد تقریبا نامحدود است و ممکن است از یک یا چند حرف و عدد تشکیل شده باشند.

علائم تجاری بین‌المللی ممکن است، اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی، رایحه و یا رنگ باشد.

علائم جمعی: علامت‌هایی هستند که متعلق به یک مجموعه و یا انجمن هستند و اعضای آن خودشان را به وسیله آن علامت‌ها معرفی می‌کنند.

علائم تاییدی: این علامت‌ها را در قبال رعایت و اجرای یک سری از استانداردهای تعریف شده به تولیدکننده و یا ارائه‌کننده خدمات، می‌دهند. به عنوان مثال:استانداردهای کیفی ISO 9000 که در جهان شناخته شده‌اند.

روش ثبت برند بین المللی

با استفاده از اتصال شخصی یا کاری به یکی از سیستم ها می‌شود از سیستم مادرید استفاده کرد: به طور مثال:

  • باید اقامت داشته باشید،
  • یک بنگاه صنعتی یا تجاری داشته باشید
  • یا شهروندی یکی از 118 کشور تحت پوشش 102 عضو سیستم مادرید را داشته باشید.

مزایای ثبت بین المللی برند تحت سیستم مادرید

  1. تسریع و تسهیل روند ثبت برند بین‌المللی
  2. هزینه‌های ثبت برند بین‌المللی کاهش میابد
  3. تغییرات ایجاد شده در سطح بین المللی راحت‌تر اعمال می‌شود
  4. ثبت برند با یک تقاضانامه در تمام کشورهای عضو سیستم مادرید انجام می‌شود
  5. ثبت برند جهانی می‌تواند باعث شهرت شرکت‌ها شود و روند بازاریابی را سرعت بخشد.

حمایت از علائم تجاری

تقریبا تمامی کشورهای جهان، علائم تجاری را ثبت می‌کنند و حامی آن هستند. و اداره ثبت هر منطقه مجموعه‌ای از اطلاعات علامت‌های تجاری ثبت شده را بایگانی می‌کنند که شامل تمام درخواست‌ها اعم از ثبت شده، تمدید شده ، و اعتراضات است.

هزینه ثبت برند بین المللی

ثبت برند بین‌المللی در ایران

هزینه ثبت برند بین المللی تحت سیستم مادرید با توجه به این‌که برند مورد نظر قرار است در چند طبقه و کشور مختلف به ثبت برسد متفاوت است. اما همچنان نسبت به ثبت برند به صورت جداگانه مقرون به صرفه است.

چگونگی درخواست لغو یا تغییرات ثبت برند بین الملل

  • قبل ثبت برند بین‌المللی در اداره مالکیت باید کالای تولید شده توسط شرکت از نظر کیفیت و مرغوبیت بررسی شود و در صورتی که اجازه انجام این کار داده نشود اظهارنامه ثبت برند او نیز باطل می‌شود.
  • هر گونه برندی که برای فریب دادن عموم مردم باشد ثبت آن لغو و باطل می‌شود.
  • اگر مالکی از علامت صنعتی خود به مدت 3 سال استفاده نکنند این امکان را داشته تا لغو برند شرکت را از دادگاه درخواست نمایند.

برای اطلاع دقیق از مراحل آکادمی برند با کارشناسان ثبت کلهر در تماس باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *