نحوه دقیق نوشتن قرارداد کاری

نحوه دقیق نوشتن قرارداد کاری

تنظیم قرارداد و نحوه دقیق نوشتن قرارداد کاری نیازمند، مهارت و دانش حقوقی است. نحوه نوشتن و نگارش متن قرارداد، می‌تواند برای افراد و شرکت‌ها سرنوشت‌ساز باشد. در سال‌های گذشته، بیشتر اشخاص حقیقی و حقوقی، بدون مشاوره و راهنمایی با یک مشاور حقوقی، اقدام به قرارداد نویسی می‌کردند. نوشتن قرارداد، با داشتن دانش حقوقی اندک برای آن‌ها می‌توانست، در بعضی از مواقع مشکلات بزرگی را ایجاد کند. بنابراین نگارش صحیح قرارداد و استفاده از کلمات درست، که کاملاً نشان دهنده قصد و منظور طرفین ‌باشد، از موارد مهمی است که در قرارداد نویسی باید رعایت شود. در این بحث ما را همراهی کنید، تا با نحوه نوشتن قرارداد کاری و اهمیت آن بیشتر آشنا شویم.

چرا باید قرارداد نویسی اصولی و تخصصی انجام شود؟

در ایام قدیم معمولاً، قرارداد کاری را به‌صورت شفاهی و بدون هیچ مدرک و سندی انجام می‌دادند. در آن زمان اگر قراردادی هم نوشته می‌شد، بدون رعایت کردن اصول نگارشی آن و در نظر گرفتن بار حقوقی کلمات، قرارداد نویسی انجام می‌گرفت. در نهایت ممکن بود، کار افراد به محکمه‌های قضایی می‎کشید و دو طرف با مشکلات حقوقی زیادی مواجه می‌شدند. بنابراین قرارداد همانند یک سند حقوقی بوده، که برای همه قابل استناد است و طرفین آن با استفاده از متن نوشته شده در قرارداد، دیگر نمی‌توانند بیشتر از تعهدات خود در قرارداد را مطالبه کنند. در دنیای امروز داشتن تجربه و مهارت، برای نگارش متن یک قرارداد اصولی، یکی از کارهای ضروری برای موفقیت در کسب و کار است.

اگر شما هم نیاز به تنظیم قرارداد کاری دارید، که کامل بوده و دارای تمام بندهای لازم در یک قرارداد باشد، می‌توانید از تخصص و مهارت، کارشناسان آکادمی کلهر در این زمینه بهره ببرید. آکادمی کلهر؛ برای بسیاری از مراجعین خود، این امکان را فراهم کرده که به‌صورت حضوری یا آنلاین و با صرف هزینه‌ای اندک، مشکلات مربوط به امور قراردادی شما را، در سطحی کاملاً حرفه‌ای دنبال کرده و مشکلات آن را رفع نماید.

مظنور از طرفین قرارداد کار چیست؟

 

نحوه دقیق نوشتن قرارداد کاری

در تمامی قراردادهای کاری، دو طرف وجود دارد؛ که این دو طرف کارگر و کار فرما هستند.

طبق ماده 2 قانون کار، کارگر کسی است، که در مقابل دریافت مزد یا همان حق‌السعی و سایر مزایا، بنا به درخواست کار فرما، کاری را انجام دهد‌. طبق ماده 3 قانون کار؛ کار فرما شخصی حقیقی یا حقوقی است، که کارگر بنابه درخواست او در مقابل دریافت حق‎السعی کاری را انجام می‌دهد.

در زمان نوشتن قرارداد کاری چه نکاتی باید رعایت گردد؟

در نحوه دقیق نوشتن قرارداد کاری، نکاتی وجود دارد، که با رعایت آن موارد، قرارداد حالتی رسمی و محکمه پسند پیدا می‌کند. این نکات با اهمیت شامل موارد زیر می‌شوند:

عنوان قرارداد

پس از ذکر نام خدا، عنوان قرارداد را مشخص می‌کنیم. عنوان: قرارداد کاری

طرفین قرارداد

باید مشخصات کامل شناسنامه‌ای طرفین و کدملی آن‌ها، همراه با آدرس دقیق و شماره تلفن، به‌طور کامل نوشته شود. در صورت تغییر آدرس یا شماره تلفن؛ آن را در پیوست قرارداد ذکر کنند. اگر یکی از طرفین، نماینده یا وکیلی از طرف او برای تنظیم قرارداد شرکت کرده است، باید مشخصات کامل او هم به عنوان نماینده یا وکیل فرد نام برده ذکر شود.

موضوع قرارداد

در موضوع قرارداد، ماهیت کار دو طرف به‌طور دقیق مشخص می‌شود. این موضوع می‌تواند شامل ساخت و ساز، فروش، واگذاری، نگه‌داری و… باشد، که باید دقیقاً مشخص شود.

تعیین مدت زمان قرارداد

یک قرارداد کاری حقوقی؛ باید مدت زمان شروع و پایان مشخصی داشته باشد. قرارداد کاری ممکن است، دارای مدت زمان محدود یا نامحدودی باشد. زمان شروع و پایان کار باید کاملاً تعیین شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد می‌تواند به‌صورت برآورد یا دقیق مشخص شود. زمان پرداخت، نحوه پرداخت و دریافت باید در هنگام قرارداد نویسی نوشته شوند. بیشتر دعاوی حقوقی، در زمینه مسائل مالی است؛ بنابراین باید تمامی مسائل مالی در این قسمت تعیین و مشخص شوند. حتی نحوه پرداخت را که به‌صورت چک یا نقدی است را باید تعیین کنید.

شروط و تعهدات در قرارداد

در این بند باید هر کدام از طرفین هر شرط یا تعهدی که دارند، را به‌طور دقیق ذکر کنند. دقت در این بند از قرارداد می‌تواند، به میزان زیادی دعواهای حقوقی را کاهش دهد. موارد دیگری نیز هستند، که با توافق دو طرف می‌توان آن‌ها را به متن قرارداد اضافه کرد. این موارد محل تحویل، تضمینات، تأدیه، حوادث قهری، فورس ماژور (حوادثی مانند سیل، زلزله، اغتشاش و.. که طرفین نقشی در آن ندارند)، موارد فسخ قرارداد و.. را شامل  می‌شود.

مرجع حل اختلافات

ممکن است نحوه اجرای قرارداد یا تفسیر آن، میان طرفین مشکل به‌وجود بیاورد، که طرفین قرارداد در مورد آن به هیچ نوع توافقی نرسند. در این قسمت باید مرجعی با عنوان حل اختلاف برای رجوع به آن تعیین شود.

موارد مربوط به اختتام یا فسخ قرارداد

 

نحوه دقیق نوشتن قرارداد کاری

تمامی قراردادهای کاری، بنابر یکی از دلایل زیر باطل می‌شوند:

  • فوت کارگر
  • استعفای کارگر
  • پایان کار بنابر مدت تعیین شده در قرارداد
  • اخراج به خاطر قصور کارگر یا کارگران
  • از کار افتادگی کلی افراد مشغول به‌کار
  • تمام شدن موعد کار در قرارداد با مدت زمان محدود
  • بازنشستگی کارگر

نحوه قرارداد نویسی تمام قراردادها و تنظیم هر کدام، با توجه به موضوع آن با یکدیگر فرق دارند. بنابراین لازم است، برای تنظیم و نگارش دقیق یک قرارداد کاری، که دارای ارزش حقوقی و قانونی باشد، از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. مشاوران حقوقی آکادمی کلهر؛ با تسلط کامل برروی قوانین و مسائل حقوقی قرارداد نویسی، می‌توانند به شما در تنظیم قرارداد کاری، که سبب پیشرفت و ایجاد امنیت در کار شود یاری‌تان دهند.

نکات مهمی که در زمان تنظیم قرارداد کاری باید در نظر داشت

  • امضاء یکی از ارکان اصلی برای اعتبار قرارداد کاری است. بدون امضاء، قرارداد نویسی اعتباری نخواهد داشت. سعی کنید برای محکم کاری، از امضاء و اثر انگشت باهم استفاده کنید.
  • طبق تبصره ماده 10 قانون کار؛ تعداد نسخه‌های قرارداد کار را چهار نسخه ذکر می‌کنند. در صورتی‌که سه نسخه از آن تهیه شود و در اختیار کارگر، کارفرما و فرد داور قرارداد گذاشته شود، مشکلی پیش نمی‌آید. حتماً یک نسخه از قرارداد را در نزد خود داشته باشید.
  • در زمان قرارداد نویسی، اگر در قسمت یا بندی در قرارداد دچار ابهام یا تردید هستید، تا رفع نشدن این ابهام برای شما، قرارداد را امضاء نکنید.
  • توجه داشته باشید، معانی کلمات دو پهلو را به‌طور دقیق متوجه شوید. زیر از نظر قانونی هرکدام از معنای این کلمات بار حقوقی متفاوتی خواهند داشت.

فایده نوشتن قرارداد کاری

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فواید قراردادنویسی کاری دقیق و قانونی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش کیفیت و بهترین نتیجه، از کار را در پی دارد.
  • سبب حفظ روابط کاری، میان اشخاص حقیقی یا حقوقی به‌طور دائم می‌شود.
  • مانع از بروز هرگونه اختلاف و مسئله‌ای در آینده برای اشخاص می‌شود.
  • قرارداد نویسی کاری، مانع از اتلاف وقت شده و سبب حفظ حقوق طرفین می‌گردد.
  • با توجه به موضوع قرارداد، که در آن ذکر شده است، موجب کاهش ضرور و زیان‌ و مشکلاتی می‌شود، که در زمان کار به‌وجود می‌آید.
  • سبب کاهش هر نوع اختلاف نظر و دعوای حقوقی، میان اشخاص حقیقی حقوقی می‌شود.

وضعیت و شرایطی که، میان کارگر و کار فرما وجود دارد؛ تعیین کننده تمام تعهدات و شروط در قرارداد نویسی است. تحلیل این شرایط، نیاز به تجربه و بررسی کارشناسانه دارد. اگر می‌خواهید قرارداد خود را با ساختار خوب و شیوه‌ای عالی انجام دهید، سعی کنید همه نکات حقوقی و اصولی را در آن رعایت کنید.



مقالات مرتبط:

قرارداد نویسی املاک 

قرارداد نویسی بین دونفر

اصول قرارداد نویسی جامع و کامل 



 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *