ثبت شرکت لجستیک

ثبت شرکت لجستیک

تعریف لجستیک

ثبت شرکت لجستیک در زبان فارسی از لجستیک به عنوان مدیریت حمل ونقل و یا تدارکات استفاده می‌شود. واژه  لجستیک در اصل ریشه یونانی دارد و درابتدا یک اصطلاح نظامی بود که برای نحوه انبار کردن تجهیزات و چگونگی انتقال آن‌ها و چطور بودن تدارکات و نیزبرای ارجاع به چگونگی گرفتن پرسنل نظامی، مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه لجستیک از امور رایج درکسب و کارو بیزینس است و به طور خاص بوسیله شرکت‌های فعال در بخش تولید که به منظور نحوه مدیریت منابع و پیشرفت وحرکت آن‌ها درطول زنجیره تامین نیازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌مدیران لجستیک نیز گفته می‌شود. لجستیک به عنوان یک فرایند کلی مدیریتی مشخص می‌کند منابع و موادی که  مورد نیاز برای تولید هستند، چطور تهیه و انبار شده و ازچه طریقی به مقصد نهایی فرستاده شوند. شناسایی توزیع کنندگان و تامین کنندگان احتمالی و مشخص کردن میزان اثربخشی و توانایی دسترسی به هر یک از آن‌ها ازجمله موارد مربوط به مدیریت لجستیک است. (و به بیانی ساده مدیریت مراحل تهیه و جمع آوری، ذخیره و انتقال کالا یا منابع ، ازمحل  مبدا به مقصد است.) به طور کلی هدف مدیریت لجستیک در اختیار داشتن مقدار مناسبی از منابع یا ورودی در زمان مناسب و رساندن درست آن به مشتری داخلی و خارجی در شرایطی مطلوب و موقعیت زمانی مناسب است.

از جمله مفاهیمی که امروزه به وضوح در زندگی روزمره افراد مشاهده می‌کنیم لجستیک است. با توجه به روند رو به‌ رشد جمعیت‌ و رشد تقاضا، این امر خود موجب شکل‌گیری مراکز توزیع و عرضه خدمات و بوجودآمدن بازارهای‌ فروش‌ آن‌ها شده‌ است. رسیدن مطلوب کالا از تولید تا عرضه آن به دست مصرف کننده نهایی آن ازجمله اموری است که  به با زارهای فروش کالا و محصولات معنای اساسی می‌دهد، که این امر خود تبدیل به یکی ازشاخصه‌های مهم در پیشرفت اقتصادی کشورها شده است. در این عرصه فعالیت‌های لجستیکی می‌تواند برمقدار بدست آوردن حداکثر سود ممکن وهزینه‌های مربوط به انرژی و حتی بر میزان نرخ تورم و دیگر ویژگی‌های اقتصادی تاثیرداشته باشد.  ‎

لجستیک در تجارت آنلاین با کنترل هزینه‌ها، منابع، انرژی سبب رضایت مشتریان شده و توانسته کمک زیادی به کسب و کار کند. با موسسه آکادمی کلهر شما با تمام مراحل ثبت آشنا می‌شوید.

‌ به طور کلی لجستیک دارای سه ویژگی مهم به شرح زیر می‌باشد:

  • به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی می‌کند.
  • از عوامل موثر در کسب برتری در بازارهای رقابتی است.
  • سبب جلب رضایت مشتریان و افزایش مقدار فروش می‌شود.

شرکت‌های لجستیکی برای مدیریت می‌توانند گستره وسیعی داشته باشند مانند لجستیک در داخل کشور، لجستیک درداخل مرزهای  یک کشور دیگر و لجستیک داخلی (شرکت‌های لجستیکی می‌توانند بسیار گسترده باشند.)

معرفی انواع  شرکت های لجستیک و شرح مختصر وظایف هرکدام:

ثبت شرکت لجستیک

مفهوم لجستیک به دو دسته اصلی درون سوی و برون سوی تقسیم بندی می‌شود. لجستیک درون سوی به این دلیل که بیشترین   تمرکز برروی مدیریت جا به جایی کالاها مخصوصا از تولید کننده‌ها به خرده فروشی‌ها یا انبار است. و یا به عبارتی دیگر زنجیره تامین از وظایف آن است، از اهمیت بیشتری نسبت به لجستیک برون سوی برخوردار است. لجستیک برون سوی درعرصه فراهم کردن کالا و تحویل آن به دست مشتری نهایی فعالیت دارد. البته شرکت‌های لجستیکی بر مبنای خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهند به چند شاخه دیگری نیز تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها را به اختصار توضیح خواهیم داد:

لجستیک سبز:

تلاش آن در جهت کاهش آلودگی زیست محیطی و اثرات نامطلوب حمل ونقل برروی محیط زیست  با دادن پیشنها دهایی مانند عدم استفاده از وسایل نقلیه دود زا، استفاده بیشتر از حمل ونقل هوایی و بهینه سازی راه‌ها و… را در لجستیک سبز وجود دارد.

لجستیک تولید:

در این نوع از لجستیک هدف بالا بردن کیفیت دستگاه‌های تولید کالا به منظور تولید بیشتر در زمان کمتر است و معمولا مربوط به کارخانه‌های تولیدی می‌شود.

لجستیک نظامی:

این نوع از لجستیک همواره از اهمیت بالایی در طول تاریخ بر خوردار بوده است.با مدیریت افسران نظامی برای تامین منابع باعث جا به جایی منابع به محل مورد نظر شده و باعث انجام بهترین عملکرد و بازدهی مناسب در عملیات نظامی می‌شود، به عنوان مثال شکست متحدین در جنگ جهانی دوم به میزان زیادی به حوزه لجستیک نظامی نسبت داده می‌شود.

لجستیک اضطراری:

اگرکمپانی در زمینه تولید کالا و حمل ونقل آن دچار حوادث طبیعی و تا خیر شود به منظور تسریع در روند ارسال  کالا لجستیک اضطراری بکار می‌رود، که در این مورد سازمان‌های بشر دوستانه و دولت می‌توانند به منظور سرعت بخشیدن به حمل و نقل به کمک شرکت بیایند.

لجستیک توزیع:

این نوع لجستیک مربوط به زمانی است که تولید پایان یافته و ثبت سفارش به مشتری آغازمی‌شود، که وظیفه آن ایجاد تعادل و توازن در زمان و مکان عرضه تقاضا می‌باشد که وظیفه لجستیک ایجاد همین توازن و تعادل است.

لجستیک معکوس:

همان‌طور که از نام آن پیداست این امر متمرکز بر بازگشت کالا از مقصد به نقطه مبدا یا انبار است. به طور کلی این نوع از لجستیک با هدف امحاء یا پس گرفتن کالا نجام می‌شود.

لجستیک کسب وکار:

ارسال کالای خوب در زمان و مکان مناسب با تعداد و قیمتی درست به دست مشتری (با هر دسته بندی کالا وبه هر نوع مشتری چه سنتی باشدو یا از فروشگاه خریداری کند وچه آ نلاین.)

شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، مهم‌ترین نوع از شرکت‌های لجستیک است، که به توضیح‌ آن خواهیم پرداخت:

ثبت شرکت لجستیک

شرکت‌های لجستیکی طرف سوم  (شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل)، شرکت‌هایی هستند، که کمپانی‌های تولیدی یا خدماتی تمام و یا قسمتی ازامور لجستیکی خود را به آنها می‌سپارند. چنانکه از نام آن پیداست، شرکت طرف سومی هم هست که با همه شرکت‌های گمرک، انبار داری و… به‌صورت جدا  میان آنها قرار داد بسته می‌شود و این سبب می‌شود، که خود شرکت طرف سوم چنین امکاناتی را در اختیار شرکت‌هایی که نیازمنداین خدمات هستند، قرار می‌دهد. همانطوری که از شرکتی است، که فعالیت‌های جابه جایی کالا را برای کمپانی یا سازمان‌های دیگر با داشتن امکاناتی مانند ناوگان اختصاصی برای حمل ونقل و دارابودن تخصص و تجربه در انبار داری، می‌توانند وضعیت ارائه خدمات خود را به کارفرمایان توسعه دهند. صرفه جویی در زمان، انعطاف پذیری، ومقرون و به صرفه بودن ازامتیازات کار باشرکت‌های طرف سوم است. از امکاناتی که شرکت‌های طرف سوم در اختیار مراکز دیگر قرارمی‌دهند را می‌توان به خدمات مربوط به حمل ونقل، بسته بندی کالاهای ارسال شده، مدیریت انبارداری کالا و محصولات و انبارداری اشاره کرد.

در سال‌های اخیر عواملی مانند: توسعه تکنولوژی جدید اطلاعات، فشار بازار برای پیشرفت ارائه خدمات به مشتریان، جهانی‌ سازی وفشاربرای کاهش قیمت سبب توسعه خدمات توسط شرکت‌های طرف سوم شده است و البته بنا‌بر بررسی‌های انجام شده سطح خدمات دهی شرکت‌ها هرساله در حال افزایش است. متاسفانه بایدگفت که کشور ایران با توجه به دارابودن موقعیت لجستیکی بسیار خوب و با توجه به نیاز فراوانی که در درون کشوربه وجود چنین شرکت‌هایی احساس می‌شود بنا به دلایلی مانند نبودن مرجع قانونی و متولی مشخص و همچنین به رسمیت نیافتن چنین شرکت‌هایی از دلایل اصلی عدم توسعه و شکل گیری شرکت‌های طرف سوم لجستیکی در ایران بوده است. توسعه شرکت‌های لجستیکی سبب افزایش درآمدهای ارزی متاثراز صادرات و رونق درآمد کسب شده از ترانزیت در کشور می‌شود، لازم است که دولت برای از میان برداشتن این خلاءهای قانونی و توسعه این نوع از شرکت‌ها در کشور تصمیم‌های لازم را اتخاذ کند.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *